آشنایی با تجهیزات بانکی از پایه پوز تا دستگاه پول ‌شمار

در دنیای مدرن امروز از نمونه‌های مختلف تجهیزات بانکی، در بانک و کسب‌وکارهای دیگر استفاده می‌شود. البته این تجهیزات و دستگاه‌ها معمولا در مدل‌های متنوع و با قابلیت‌های متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شوند. از میان دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در بانک‌ها و ادارات می‌توان محصولاتی همچون اسکنر اثر انگشت، دستگاه اسکناس‌ شمار، دستگاه پرفراژ، دستگاه پرینتر صدور کارت، پد امضا و غیره را نام برد.

دستگاه پرینتر صدور کارت

دستگاه پرینتر صدور کارت عمدتا برای چاپ انواع کارت‌های PVC در بانک‌ها و سایر ادارت به‌کار گرفته می‌شود. به‌عبارت دیگر کارت پرسنلی، کارت‌های بانکی، کارت مترو، کارت اتوبوس و غیره با استفاده از دستگاه پرینتر صدور کارت در کمترین زمان چاپ می‌شوند. این مورد از تجهیزات بانکی، با استفاده از تکنولوژی‌های چاپ مستقیم و غیرمستقیم، مشخصات و اطلاعات هویتی افراد را بر روی کارت‌ها چاپ می‌کند.
روش استفاده از فناوری چاپ مستقیم، بدین صورت است که هد چاپ بر روی کارت قرار می‌گیرد و اطلاعات موجود بر روی ریبون با کمک گرما به کارت منتقل می‌شود. بهتر است در این روش چاپ اطلاعات با فاصله کم از لبه‌های کارت صورت ‌گیرد، تا هد دستگاه آسیب نبیند. دستگاه‌هایی مجهز به فناوری چاپ مستقیم، نسبت به دیگر مدل‌های این دستگاه مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند و از محبوبیت بیشتری برخوردارند. در‌حالی‌که در چاپ با استفاده از فناوری چاپ غیرمستقیم، هد دستگاه با کارت تماس نخواهد داشت.

تجهیزات بانکی دستگاه پرینتر صدور کارت
دستگاه پول ‌شمار

یک مورد دیگر از تجهیزات بانکی، دستگاه پول‌ شمار است که تعداد زیادی اسکناس را در کمترین زمان و با بالاترین دقت می‌شمارد. در حقیقت هدف از طراحی و تولید این دستگاه، صرفه‌جویی در زمان کاربران و کاهش خطای انسانی است. استفاده از دستگاه پول ‌شمار نه تنها در بانک‌ها بلکه در سایر کسب و کارهای بزرگ و کوچک رایج می‌باشد.

تجهیزات بانکی دستگاه پول ‌شمار
انواع دستگاه‌های پول ‌شمار

با توجه به کاربرد گسترده دستگاه‌‌های اسکناس ‌شمار در کسب‌وکارهای مختلف، مدل‌های مختلفی از پول‌شمارها تولید و به بازار عرضه شده‌اند. از انواع دستگاه‌های پول‌شمار می‌توان به مدل رومیزی و ایستاده اشاره کرد. هر یک از این دو مدل قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. بنابراین کاربران با توجه به نیازهای کسب‌وکار خود باید مدل مناسب را انتخاب کنند.

دستگاه پول‌ شمار رومیزی

دستگاه پول ‌شمار رومیزی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین انواع تجهیزات بانکی در اندازه و ابعاد کوچک طراحی شده است و به دلیل حجم کم آن برای قرار گرفتن بر روی میز مناسب می‌باشد. از دستگاه پول ‌شمار رومیزی معمولا در مراکز خرید و پیشخوان‌ها، بانک‌ها و سایر کسب‌و‌کارها استفاده می‌شود. مدل‌های مختلف پول‌ شمار رومیزی علاوه‌بر شمارش اسکناس‌ها قابلیت‌های دیگری همچون شمارش اسکناس‌های کهنه و پاره، تشخیص اسکناس‌های جعلی و مرتب‌سازی اسکناس‌ها را دارد. این مدل از دستگاه اسکناس ‌شمار از نظر قیمت بسیار مقرون‌به‌صرفه است و دقت بالایی دارد.

دستگاه پول‌ شمار ایستاده

برخلاف پول ‌شمارهای رومیزی، پول ‌شمارهای مدل ایستاده در اندازه و ابعاد بزرگ‌تری ساخته می‌شوند. این مورد از پول‌ شمارها معمولا با سرعت بیشتری اسکناس‌ها را می‌شمارند و همچنین امکانات و ظرفیت بارگذاری بیشتری دارند. به همین دلیل در کسب‌وکارهای بزرگ که با مقادیر بالایی اسکناس سروکار دارند و از فضای بیشتری برخوردارند، از پول ‌شمارهای ایستاده استفاده می‌شود. به‌طور کلی دستگاه اسکناس ‌شمار ایستاده از طول عمر طولانی‌تری برخوردار است و از نظر قیمت گران‌تر می‌باشد.

اسکنر اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت یکی دیگر از تجهیزات بانکی است که در سال‌های اخیر استفاده از آن در بانک‌ها و سایر ادارات رایج شده است. درواقع این دستگاه یک دستگاه امنیتی می‌باشد که به‌منظور تشخیص هویت افراد به‌منظور ثبت کارت‌های شناسایی، ثبت اسناد رسمی، رایانه‌ها، دستگاه‌های حضور غیاب و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع اسکنر اثر انگشت

اسکنر اثر انگشت همانند سایر تجهیزات نام‌برده در مدل‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه شده است. هر یک از انواع این دستگاه دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد است.

اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک

اسکنر‌ اثر انگشت مدل اولتراسونیک یک دستگاه بسیار مدرن و دارای قابلیت‌های زیادی می‌باشد. از قابلیت‌های این مدل اسکنر می‌توان به استفاده از فناوری اسکن سه‌بعدی اشاره کرد. درحالی‌که سایر مدل‌های اسکنر اثر انگشت در فهرست تجهیزات بانکی، تنها به فناوری اسکن دوبعدی مجهز هستند. از دیگر ویژگی‌های اسکنر اثر انگشت اولتراسونیک می‌توان به دقت بالای آن اشاره کرد. همچنین این اسکنر به‌گونه‌ایی طراحی شده است که با نزدیک بودن انگشت به اسکنر عمل اسکن انجام می‌شود و نیاز به لمس کامل انگشت ندارد.

اسکنر اثر انگشت خازنی

اسکنر اثر انگشت مدل خازنی به دلیل دقت بالا و عملکرد بسیار خوب در تشخیص پستی و بلندی‌های پوست به‌عنوان یکی از پرکاربردترین اسکنر اثر انگشت شناخته می‌شود. بااین‌حال این دستگاه فقط به فناوری اسکن به‌صورت دوبعدی مجهز شده است. همچنین برای کارایی بهتر این دستگاه به افراد توصیه می‌شود قبل از استفاده از دستگاه انگشت خود را کاملا تمیز و خشک کنند. زیرا هر نوع کثیفی و رطوبت بر روی پوست موجب ایجاد اختلال در عملکرد حسگر دستگاه خواهد شد.

اسکنر اثر انگشت نوری

اسکنر اثر انگشت مدل نوری یکی دیگر از تجهیزات بانکی است که عملکردی مشابه دستگاه‌های فتوکپی دارد. در واقع این مدل اسکنرهای اثر با تاباندن نور به انگشت، پستی و بلندی‌های موجود بر روی پوست را شناسایی و یک تصویر دوبعدی از اثر انگشت ایجاد می‌کند. به همین دلیل امنیت کمتری نسبت به دیگر مدل‌های اسکنر اثر انگشت دارد و از محبوبیت بالایی برخوردار نیست.

دستگاه پرفراژ

دستگاه پرفراژ یا همان دستگاه اصالت‌یابی ارزها، چک‌ها و دیگر اسناد بانکی برای جلوگیری از جعل و سواستفاده از چک‌های بانکی به کار گرفته می‌شود. دستگاه‌های پرفراژ در دو مدل برقی و دستی طراحی و تولید شده‌اند. عملکرد این دستگاه همانند پرینترها می‌باشد و تنها تفاوت آن با پرینتر این است که به جای جوهر از تکنولوژی چاپ عمیق در فرایند چاپ استفاده می‌کند.
دستگاه پرفراژ مدل برقی به‌عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات بانکی دارای سرعت و دقت بالا و قابلیت اتصال به رایانه است. اگرچه دستگاه پرفراژ مدل دستی در مقایسه با مدل برقی سرعت کمتری دارد، اما در مواقعی که کاربر به جریان برق دسترسی ندارد، بسیار مفید می‌باشد.

دستگاه کارتخوان آپ (POS)

دستگاه کارتخوان آپ، روشی آسان برای پرداخت ایجاد کرده است. POS در مدل‌های مختلفی از جمله موارد زیر طراحی و تولید شده است.
– تلفنی (Dial UP)
– فروشگاهی (PC-POS)
– اینترنتی (LAN)
– همراه (M-POS)
– سیار
– بی‌سیم (Wi-Fi)
این دستگاه از مزایا و قابلیت‌های فراوانی برخوردار است که عبارت‌اند از:
– این دستگاه به انواع نرم‌افزارهای فروشگاهی متصل می‌شود.
– دستگاه (POS) قابلیت دریافت گزارش‌های آنلاین و شخصی‌سازی شده از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن آپ را دارد.
– با استفاده از این دستگاه می‌توان انواع قبض‌های جریمه و عوارض را پرداخت کرد.
– همچنین با استفاده از دستگاه (POS) می‌توان شارژ تلفن همراه تمامی اپراتورها را خریداری کرد.

تجهیزات بانکی دستگاه پرفراژ
پد امضا

یکی دیگر از تجهیزات بانکی پد امضا است که با استفاده از آن می‌توان امضای افراد را به‌صورت الکترونیکی ثبت کرد. این دستگاه یک قلم و یک صفحه لمسی LCD دارد و کاربر با فشار قلم بر روی صفحه لمسی LCD امضای خود را به‌صورت دیجیتالی ترسیم می‌کند. سپس امضای اشخاص توسط حسگر به کامپیوتر منتقل و ذخیره خواهد شد.

جمع‌بندی

در حال حاضر، انواع تجهیزات بانکی مختلف در بانک‌ها و ادارات مختلف به کار گرفته می‌شود. استفاده از این تجهیزات و دستگاه‌ها باعث پیشرفته شدن عملکرد بانک‌ها و افزایش سرعت و دقت عملکرد بانک‌ها شده است. این دستگاه‌ها و تجهیزات، ماشین‌های مهمی هستند که در هر کسب‌وکاری به‌ویژه مشاغلی که روزانه مقدار زیادی پول نقد دریافت می‌کنند، کاربرد دارند. در بازار مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها وجود دارد.

2 دیدگاه

  1. محمود
    3 خرداد 1402

    آخه پولباشد که دستگاه بخرم

  2. محمود
    3 خرداد 1402

    خیلی عالیه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی