دلار ایالات متحده با نماد $ و کد USD واحد پول رسمی ایالات متحده و چندین کشور دیگر است. قانون ضرب سکه در سال 1792، دلار ایالات متحده را هم‌تراز با دلار نقره‌ای اسپانیا قرار داد. همچنین این قانون آن را به 100 سنت تقسیم و ضرب کردن سکه به دلار و سنت را تصویب کرد. اسکناس‌های دلار ایالات متحده به نام اسکناس‌های فدرال رزرو منتشر شده‌اند. به‌دلیل رنگ سبز غالب آن‌ها، عموما دلار سبز نامیده می‌شوند. بنابراین به علت استفاده زیاد از این ارز، انواع اسکناس دلار زیاد هستند.

معرفی اسکناس دلار

اسکناس‌های دلار فدرال رزرو برای اولین‌بار در سال 1914 منتشر شدند و با اسکناس‌های بانکی فدرال رزرو قبلی تفاوت دارند. این امر به این دلیل بود که اسکناس‌های قبلی از لحاظ امنیتی تهدیدی برای کل سیستم فدرال رزرو بودند. آن‌ها در سال 1929 به ابعاد کوچک‌تری تغییر کردند و امروزه تنها نوع ارز در گردش در ایالات متحده هستند. انواع اسکناس دلار در ابتدا در مقادیر 5، 10، 20، 50، 100، 500، 1000، 5000 دلاری و 10000 دلاری چاپ می‌شدند.
اسکناس‌های 500، 1000، 5000 و 10000 دلاری برای آخرین‌بار در سال 1945 چاپ و در سال 1969 از گردش خارج شد. این امر اسکناس 100 دلاری را به بزرگ‌ترین اسکناس در گردش تبدیل کرد. یک اسکناس 1 دلاری در سال 1963 برای جایگزینی حواله‌های یک دلاری قدیمی پس از توقف عرضه آن نوع ارز اضافه شد.

اسکناس دو دلاری و تغییر در طراحی

در سال 1976، یک اسکناس دو دلاری طراحی و به گردش پول اضافه شد. ده سال بعد چاپ این دو دلاری‌ها ادامه پیدا نکرد و متوقف گردید. این کار دولت آمریکا محبوبیتی نداشت و همچنان نیز دلیل این کار معلوم نیست. البته از سال 1996، چاپ دوباره این اسکناس‌ها از سر گرفته شد.
از سال 1996، تمام اسکناس‌ها به جز 1 دلاری و 2 دلاری دوباره طراحی شدند. این امر به دلیل این بود که پرتره بزرگ‌تری از افراد روی آن‌ها به تصویر کشیده شود. از سال 2004، همه اسکناس‌ها (به جز 1 دلاری و 2 دلاری) به تدریج تغییر یافتند. این تغییر به آن‌ها رنگ‌های متفاوتی اضافه می‌کرد تا راحت‌تر از یکدیگر متمایز شوند. در نهایت آخرین اسکناس از این دست در سال 2013 به‌عنوان 100 دلاری معرفی شد.

انواع اسکناس دلار

انواع اسکناس دلار

هیئت فدرال رزرو درحال‌حاضر اسکناس‌های 1، 2، 5، 10، 20، 50 و 100 دلاری را منتشر می‌کند.

اسکناس 1 دلاری

اولین اسکناس 1 دلاری فدرال رزرو در سال 1963 منتشر شد و طرح آن رئیس‌جمهور جورج واشنگتن و مهر بزرگ ایالات متحده را نشان می‌دهد. این طرح همچنان بدون تغییر باقی مانده و در حال استفاده است.

اسکناس 2 دلاری

پشت اسکناس 2 دلاری فدرال رزرو طرحی از نقاشی جان ترامبول، “امضای اعلامیه استقلال” را نشان می‌دهد. اگرچه نقاشی اصلی 47 مرد را به تصویر می‌کشد، اما محدودیت‌های فضا به این معنی بود که تنها 42 نفر می‌توانستند روی اسکناس ظاهر شوند.

اسکناس 5 دلاری

این اسکناس با طرح فعلی در 13 مارس 2008 وارد گردش شد و دارای رنگ‌های لطیف بنفش روشن و خاکستری در پس‌زمینه است. اسکناس 5 دلاری شامل یک نخ امنیتی است که وقتی به آن نور UV تابیده می‌شود به رنگ آبی می‌درخشد. دو واترمارک در اسکناس 5 دلاری دیده می‌شود و وقتی به آن‌ها نور تابیده شود از دو طرف اسکناس قابل مشاهده هستند.

اسکناس 10 دلاری

این اسکناس طرح فعلی در 2 مارس 2006 وارد گردش شد و دارای رنگ‌های ظریف نارنجی، زرد و قرمز در پس‌زمینه می‌باشد. اسکناس 10 دلاری شامل یک نخ امنیتی است که هنگام تابیده شدن نور UVبه رنگ نارنجی می‌درخشد. هنگامی که آن را روبروی نور نگه دارید، یک واترمارک پرتره از الکساندر همیلتون از دو طرف اسکناس قابل مشاهده است. علاوه بر این، اسکناس یک عدد 10 که تغییر رنگ می‌دهد را در گوشه سمت راست پایین خود دارد.

اسکناس 20 دلاری

طرح فعلی اسکناس 20 دلاری اولین‌بار در 9 اکتبر 2003 وارد گردش شد و دارای رنگ‌های لطیف سبز و هلویی در پس‌زمینه است. اسکناس 20 دلاری شامل یک نخ امنیتی تعبیه شده است که وقتی نور UV به آن تابیده می‌شود به رنگ سبز درمی‌آید. هنگامی که نور به آن بتابد، یک واترمارک پرتره از رئیس‌جمهور جکسون از دو طرف اسکناس قابل مشاهده است. علاوه بر این، این اسکناس یک عدد 20 که تغییر رنگ می‌دهد را در گوشه سمت راست پایین خود دارد

اسکناس 50 دلاری

طرح کنونی اسکناس 50 دلاری برای اولین‌بار در 28 سپتامبر 2004 وارد گردش شد و دارای رنگ‌های ظریف آبی و قرمز در پس‌زمینه می‌باشد. اسکناس 50 دلاری شامل یک نخ امنیتی تعبیه شده است که وقتی با نورUV روشن می‌شود، به رنگ زرد می‌درخشد. هنگامی که آن را روبروی نور نگه می‌دارید، یک واترمارک پرتره از رئیس جمهور گرانت از دو طرف اسکناس قابل مشاهده است. علاوه بر این، اسکناس یک عدد 50 که تغییر رنگ می‌دهد در گوشه سمت راست پایین اسکناس دارد.

اسکناس 100 دلاری

طرح کنونی اسکناس 100 دلاری جدیدترین نوع از انواع اسکناس دلار ایالات متحده می‌باشد که دوباره طراحی شده است. این اسکناس در 8 اکتبر 2013 منتشر شد. اسکناس 100 دلاری طرح فعلی دارای ویژگی‌های امنیتی اضافی از جمله نوار امنیتی سه بعدی و تغییر رنگ در نخ امنیتی است. اسکناس 100 دلاری همچنین یک واترمارک پرتره از بنجامین فرانکلین دارد. این پرتره هنگامی که نور به آن تابیده می‌شود، از هر دو طرف اسکناس قابل رویت است.

100 دلاری- انواع اسکناس دلار

ویژگی‌های امنیتی انواع اسکناس دلار

انواع اسکناس دلار ایالات متحده دارای چندین ویژگی ضد جعل هستند. دو مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های ضد جعل ارز ایالات متحده، استفاده از کاغذ و جوهر مخصوص است. جوهر و کاغذ با هم ترکیب می‌شوند تا بافتی متمایز ایجاد کنند، به‌ویژه هنگامی که ارز در گردش است. کاغذ و جوهر به تنهایی هیچ تاثیر خاصی روی ارزش دلار تا بعد از چاپ شدن آن ندارد. تکرار این ویژگی‌ها بدون تجهیزات و مواد مناسب می‌تواند دشوار باشد. علاوه بر این، طراحی‌های جدید اسکناس‌های 5، 10، 20 و 50 دلاری، الگوهای EURion را درون خود دارد.

مشکلات امنیتی اسکناس‌های دلار

رنگ و سایر ویژگی‌های ضد جعل نسبتا دیرهنگام به پول ایالات متحده اضافه شد. به همین خاطر منتقدان بر این باورند که جعل این اسکناس‌ها هنوز یک موضوع ساده است. آن‌ها اشاره می‌کنند که توانایی بازتولید تصاویر رنگی در چاپگرهای رنگی مدرن به خوبی وجود دارد. اکثر این چاپگرها برای بسیاری از مصرف‌کنندگان مقرون‌به‌صرفه و در دسترس هستند.
به پیشنهاد منتقدان، فدرال رزرو باید از ویژگی‌های هولوگرافیک استفاده کند. همانطور که در اکثر ارزهای اصلی دیگر مانند پوند استرلینگ، دلار کانادا و اسکناس‌های یورو استفاده می‌شود. این هولوگرام‌ها جعل این اسکناس‌ها را دشوارتر و گران‌تر می‌کند.
بر اساس اعلام بانک‌های مرکزی، تعداد اسکناس‌های تقلبی کشف شده سالانه حدود 10 اسکناس در یک میلیون اسکناس واقعی برای فرانک سوئیس و 50 اسکناس در یک میلیون برای یورو است. در حالی که این عدد 100 اسکناس در یک میلیون برای دلار آمریکا و 300 اسکناس در یک میلیون برای پوند است.

انواع اسکناس دلار ویزگی امنیتی

جمع‌بندی

اسکناس دلار به‌طور گسترده در بسیاری از کشورهای جهان و به‌خصوص آمریکا استفاده می‌شود. به همین خاطر انواع اسکناس دلار در گردش وجود دارد تا نیاز کاربران به راحتی رفع شود. اسکناس‌های دلار از 1 تا 100 دلاری وجود دارند و دارای رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی از بنفش و خاکستری تا سبز و نارنجی هستند. با وجود پاره‌ای از مشکلات امنیتی، اسکناس دلار همچنان یکی از امن‌ترین و سخت‌ترین اسکناس‌ها برای جعل به حساب می‌آید.

uscurrency

en.wikipedia

en.wikipedia

globalexchange

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی