تکنیک ‌های خشک ‌کردن پول 2

گاه در رخدادی غیرمنتظره پول‌های ما دچار وضعیت نامناسبی می‌شوند. بله، ما در مورد “پول خیس” صحبت می‌کنیم. چه به‌دلیل بارش باران، نشت آب، آب‌بازی یا شستشوی ناخواسته پول باشد. اما خیس‌شدن پول به معنی پایان دنیا یا ارزش آن نیست. در واقع تکنیک ‌های خشک‌ کردن پول که ساده و دردسترس هم هستند ما را برای احیای اسکناس‌های خیس یاری می‌کنند.

پول خیس چیست؟

این اصطلاح معمولا برای پول‌های کاغذی که در معرض رطوبت یا آب قرار گرفته است استفاده می‌شود. این اتفاق می‌تواند به‌دلایل مختلفی مانند ریختن تصادفی اسکناس در مایعات و یا قرارگرفتن در معرض شرایط مرطوب رخ دهد. پول خیس احتمالا از حوادثی مانند گرفتارشدن در باران، افتادن در آب و شستشوی ناخواسته ناشی شود.
ازنقطه‌نظر حفظ ارزش و نجات پول، خشک‌کردن پول خیس کمی چالش‌برانگیز خواهد بود، زیرا اسکناس‌های مرطوب یا خیس می‌توانند به هم بچسبند، آسیب ببینند یا تکه و پاره شوند. برای جلوگیری از مشکلاتی مانند کپک‌زدن یا خراب‌شدن، پول خیس کاملاً خشک شود. برای این کار نیاز به دانستن تکنیک‌ های خشک ‌کردن پول داریم.

تکنیک ‌های خشک‌ کردن پول
قانون چه می‌گوید؟

مقررات و قوانین حاکم بر نظام پولی و مالی کلیه کشورهای جهان روی حفظ سلامت فیزیکی پول و حفظ ارزش آن در برابر آسیب‌هایی مانند خیس شدن تاکید دارند. دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه، مؤسسات مالی و افراد را برای جلوگیری از هر گونه آسیب به پول و احتیاط در نگهداری، ذخیره و مبادله آن موظف ساخته است. رعایت صحیح این مقررات تضمین می‌کند که اسکناس‌ها با حفظ ارزش در گردش باقی بمانند.
جالب است بدانید در ایران و برابر مقررات پولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، درصورتی‌که به پول آسیب فیزیکی منجر به نقصان در سطح آن شود و شما نتوانید آن را برطرف کنید آن اسکناس بی‌ارزش شناخته می‌شود. فقط درصورتی‌که تمام سطح اسکناس موجود باشد جهت تعیین ارزش و تعویض آن می‌بایست به شعب منتخب مراجعه کنید. آنگاه طبق قوانین و بررسی کارشناسی آن را به بانک تحویل داده و مابه‌التفاوت ارزش آن را دریافت کنید. پس بهتر است بهنگام خیس شدن پولتان با استفاده از تکنیک ‌های خشک‌ کردن پول از تبعات بعدی پیشگیری کنید.

بررسی تکنیک‌ های خشک ‌کردن پول

اگر خود را در موقعیتی دیدید که پول‌هایتان خیس شده است، نگران نباشد. خوشبختانه، همه امیدها در وهله اول از بین نمی‌رود و دارایی شما به‌راحتی قابل نجات است. با صرف کمی وقت و خلاقیت می‌توانید پول خود را از نابودی نجات دهید. در ابتدا ضرورت دارد مشخص شود عامل رطوبت پول چیست. سپس مناسب‌ترین تکنیک‌ های خشک ‌کردن پول برای آن عامل به‌کار برده شود.

روش‌های خشک‌کردن پول خیس شده با آب

متداول‌ترین نوع رطوبت زدگی پول، خیس شدن با آب یا محلول‌های آن است. امروزه اسکناس‌ها دارای خاصیت ضدآب هستند به این معنی که خیس شدن نمی‌تواند آنها را نابود یا دچار گسست کند. اما درهرحال احتمال دارد خیس ‌شوند و ضروری است جهت حفظ سلامت آنها در اولین فرصت خشک شوند. در ادامه برخی از روش‌های خشک‌کردن پول را که بسیار هم ساده و در دسترس هستند با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

ساده‌ترین روش از تکنیک‌ های خشک‌ کردن پول

از هوای آزاد بهره ببرید و یک فضای خشک بیابید. اسکناس‌ها را روی یک سطح بچینید. مطمئن شوید که اسکناس‌ها در اتاقی با گردش هوای خوب نگهداری می‌شوند تا زمان خشک‌شدن اسکناس‌ها کاهش یابد. اسکناس‌ها را در محلی نگه دارید که از بین نرود یا به‌راحتی گم نشوند. از قراردادن اسکناس‌ها در نزدیکی دریچه‌های هوای آزاد یا در کنار شکاف‌های تنگ که احتمال دارد اسکناس‌ها در آن بریزند بپرهیزید.

سریع‌ترین روش برای خشک‌کردن پول

یک پنکه جعبه کوچک تا متوسط تهیه کنید. اسکناس‌ها را روی یک سطح قرار دهید. پنکه را در نقطه‌ای مناسبی بگذارید طوری که جریان هوا را از فاصله دور به سمت اسکناس هدایت و آنها را خشک کند. فن را در سرعت باد کم قرار دهید تا مطمئن شوید که پول شما از روی سطح مذکور تا زمان خشک‌شدن به پرواز درنمی‌آید.

خشک‌کردن پول با کمک دستمال‌کاغذی

اسکناس‌ها را به شکل یک دسته مرتب بچینید. بین هر دو اسکناس یک دستمال‌کاغذی جاذب قرار دهید تا رطوبت آن جذب شود. وقتی دستمال‌کاغذی از مایع خیلی اشباع شد آن را عوض کنید. دسته اسکناس‌ها را هر چند دقیقه بارهاوبارها بچرخانید. این مرحله از تکنیک‌ های خشک ‌کردن پول، برای اطمینان از خشک‌شدن هر دو طرف مهم است. به چرخاندن اسکناس‌ها ادامه دهید تا دوباره ترد و خشک شوند.

بررسی تکنیک‌ها و روش‌های مختلف برای خشک‌کردن پول خیس و حفظ ارزش آن
خشک‌کردن پول با کمک باد گرم

سشوار را امتحان کنید. اگر وقت کمی دارید، از نصب پنکه صرف‌نظر کنید و اسکناس‌ها را از بالا تا پایین با سشوار خشک کنید. باز هم مطمئن شوید که سرعت هوا را روی سریع تنظیم نمی‌کنید، چراکه که پول از بین می‌رود.

خشک‌کردن پول با کمک نور خورشید

از گرمای خورشید برای خشک‌کردن صورت اسکناس‌های خود استفاده کنید. این کار معمولاً زمان بیشتری نسبت به استفاده از سشوار یا پنکه می‌برد، اما کمترین زحمت را دارد. یک نقطه آفتابی مانند طاقچه یا داشبورد ماشین بیابید تا مطمئن باشید که پول‌ها به‌اندازه کافی گرما نور و گرما جذب می‌کنند تا خشک شوند.

خشک‌کردن پول با کمک گرمادهی

استفاده از اتو را برای خشک‌کردن پول‌های خود درنظر داشته باشید. اسکناس‌ها را تک‌به‌تک روی میز اتو قرار دهید و جداگانه اتو بکشید. گرمایش اتو را روی کمترین میزان تنظیم کنید. احتمالا وسوسه شوید که دمای اتو را بیشتر کنید تا اسکناس سریع‌تر خشک شود. اما این‌کار می‌تواند به سوختن اسکناس‌ها بی‌انجامد.

تکنیک ‌های خشک ‌کردن پول خیس شده با سایر مایعات

توجه‌به نوع مایع یا محلول جذب‌شده توسط اسکناس ما را در یافتن ممکن‌ترین یا مناسب‌ترین تکنیک ‌های خشک ‌کردن پول یاری می‌کند. البته درنظر داشته باشید وقتی پول با مایعاتی به غیر از آب خیس شود، احتمال تأثیرات مخرب بر بافت و یکپارچگی فیزیکی و ظاهری آن بیشتر است.

بررسی تکنیک‌ های خشک ‌کردن پول 6
خیس شدن با انواع روغن

در این وضعیت چند انتخاب وجود دارد. در صورت رقیق‌بودن روغن، می‌توانید اسکناس را در معرض جریان هوا قرار دهید تا به‌آرامی خشک شود. درغیر این‌صورت شاید نیاز باشد با کمک یک دستمال تمیز ابتدا به حذف لکه روغن از روی اسکناس کمک کنید و سپس برای رفع نم آن را در معرض هوا یا نور خوشید قرار دهید.

خیس شدن با انواع مواد شیمیایی خورنده یا مواد حاوی حلال

شاید بدترین خبر همین باشد. این مواد می‌توانند سطح یا بافت اسکناس‌ها را از بین ببرند و روش‌های خشک‌کردن سنتی را بی‌اثر یا حتی آسیب‌زا کنند. بنابراین در صورت امکان از گسترش رطوبت شیمیایی جلوگیری به‌عمل آورید.
مثلا با شستشوی آن با آب و سپس مشابه روش‌هایی که برای آب گفته شد اقدام به نم‌زدایی کنید. در غیر این صورت توقف آلودگی در نقطه موجود و تعویض اسکناس تنها راهی است که برای حفظ ارزش پولتان وجود دارد.

جمع‌بندی

پس از بررسی تکنیک ‌های خشک‌ کردن پول، به این اتفاق‌نظر می‌رسیم که حفظ سلامت فیزیکی و ارزش پول در هنگام مواجهه با وضعیت‌های نامناسب نیاز به رعایت دقیق تکنیک‌های خشک‌کردن دارد. این تکنیک‌ها، روش‌های موثری برای احیای پول خیس هستند. تاکید بر رعایت مقررات و قوانین حاکم بر نظام پولی هر کشور که حفظ ارزش پول و جلوگیری از آسیب به آن را اجباری می‌داند، جالب‌توجه است. با رعایت دقیق این اصول، می‌توان از اثرات نامطلوب خشک‌کردن پول جلوگیری به‌عمل آورد و ارزش اسکناس‌های در گردش را حفظ کرد.

wikihow

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی