بهترین دستگاه سورتر اسکناس چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

از دستگاه سورتر اسکناس برای شمارش و مرتب‌سازی اسکناس‌ها استفاده می‌شود. این ماشین‌ها می‌توانند در شکل‌ها، اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف مطابق با نیاز مشتری باشند. می‌توان از دستگاه مرتب‌سازی اسکناس برای بررسی پول واقعی از پول تقلبی نیز استفاده کرد. در انتخاب این دستگاه باید نیازهای کسب‌وکار خود را درنظر گرفت چرا که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوت و پیشرفته‌ای هستند. در ادامه به ویژگی‌های یک دستگاه ماشین سورتر مدرن و پیشرفته پرداخته شده است.

دستگاه سورتر اسکناس چیست؟

به عبارت ساده سورتر اسکناس برای مرتب‌سازی، بسته‌بندی و شمارش پول نقد استفاده می‌شود. این ماشین‌ها عمدتا در صنایعی استفاده می‌گردند که مقادیر زیادی پول نقد را مدیریت می‌کنند، مانند خزانه‌داری بانک‌ها، صرافی‌ها، پارک‌های موضوعی بزرگ و خدمات حمل‌ونقل.
این دستگاه‌ها در اندازه‌های مختلفی برای نیازهای مختلف تجاری ارائه می‌شود. ماشین‌های سورتر با استفاده آسان زمان صرف شده برای پردازش پول نقد و همچنین خطر خطاهای ناشی از شمارش، مرتب‌سازی و دسته‌بندی پول نقد را کاهش می‌دهند.

سورتر اسکناس چگونه کار می‌کند؟

استفاده از مرتب‌کننده اسکناس برای هر تجارتی آسان است. وجه نقد از هر ارزشی در دستگاه قرار می‌گیرد تا شناسایی، احراز هویت و بر اساس مشخصات استفاده کننده مرتب شود.
سورترها این توانایی را دارند که وجه نقد شما را به روش‌های مختلفی مرتب کنند. به‌عنوان‌مثال، اسکناس را می‌توان بر اساس نام (گروه بندی بر اساس ارزش)، جهت (مرتب سازی به صورت مشابه) یا فیتنس (حذف هر گونه اسکناس آسیب دیده) مرتب کرد.
این دستگاه‌ها با اندازه‌ها و توانایی‌های مختلف، می‌توانند بیش از 720 اسکناس در دقیقه را مرتب و پردازش کنند و اسکناس‌ها را به طور منظم در تعدادی دسته جمع کنند. در این دستگاه‌ها حداکثر 1000 اسکناس می‌تواند وارد شود، در حالی که خانه‌های خروجی هر کدام قابلیت نگهداری 500 اسکناس را دارند.

ظرفیت قیف دستگاه سورتر اسکناس

قیف به محلی که اسکناس را در آن قرار می‌دهید، اشاره دارد. ظرفیت قیف تعداد اسکناس‌هایی است که دستگاه می‌تواند نگه دارد. دسته‌بندی اسکناس می‌تواند راهی عالی برای افزایش بهره‌وری و کاهش زمان صرف شده برای مدیریت پول نقد باشد. با این حال برای اینکه بیشترین بهره را ببرید، باید به اندازه قیف دستگاه و همچنین نوع آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.
به یاد داشته باشید، شما یا یکی از کارمندانتان باید اسکناس‌های بانکی را به صورت دستی در قیف دستگاه برای مرتب‌سازی قرار دهید. اگر قیف کوچک باشد، باید آن را بیشتر بارگذاری کنید.
یک قیف بزرگ‌تر به شما امکان می‌دهد اسکناس‌های بیشتری را هم‌زمان در آن قرار دهید. نوع و مکان نیز ممکن است بر تصمیم شما تاثیر بگذارد. برخی از قیف‌ها برای عملکرد موثر به دسته‌های دست نخورده اسکناس‌ها نیاز دارند، در حالی که در برخی دیگر می‌توان دسته‌های نامنظم هم قرار داد.
بعضی از دستگاه‌ها نیز دارای چندین خانه برای پردازش سریع عملکرد کامل در شمارش انبوه هستند که قابلیت بسیار خوبی برای مشاغلی است که با حجم انبوهی پول سروکار دارند.

سرعت دستگاه سورتر اسکناس

یک دستگاه معمولی تقریبا زمان شمارش اسکناس‌ها را تا 50٪ در مقایسه با روش‌های دستی کاهش می‌دهد. یک دستگاه استاندارد سطح اولیه می‌تواند 600 تا 900 اسکناس را در دقیقه بشمارد. دستگاه‌های سورتر سطح متوسط می‌توانند 900 تا 1200 اسکناس در دقیقه را جابه‌جا کنند. ماشین‌های سطح بالا (تجاری) می‌توانند بیش از 1200 اسکناس در دقیقه پردازش نمایند. این نوع آخر برای بانک‌ها، اتحادیه‌های اعتباری و پول نقد در ترانزیت مناسب می‌باشند.
برخی از ماشین‌ها، اسکناس‌ها را برای شما دسته‌بندی کرده و پس از یک عدد معین به طور خودکار مکث می‌کنند. اگر بخواهید مبالغ خاصی را برای سپرده جمع کنید، این ویژگی فوق‌العاده مفید خواهد بود.

دستگاه سورتر اسکناسقابلیت تشخیص اسکناس تقلبی در دستگاه سورتر اسکناس

در حالی که اکثر دستگاه‌های سورتر نوعی ویژگی تشخیص تقلب دارند، توصیه می‌شود دستگاهی را با حداقل دو مورد از ویژگی‌های تشخیص تقلبی به شرح زیر انتخاب کنید:
IR – مادون قرمز،
UV – ماورای بنفش،
MG – مغناطیسی،
DD – تشخیص ابعاد،
ICD – آشکارساز کد هوشمند،
– سنسور خط مغناطیسی برای شناسایی ویژگی‌های مغناطیسی.
– سنسور ضخامت برای تشخیص نوارها و اسکناس‌های دوبل.
– تشخیص کاراکتر نوری (OCR) برای گرفتن شماره سریال و تشخیص اسکناس‌های پاره.

قابلیت فیتنس دستگاه سورتر اسکناس

این ویژگی فقط برای مشاغل خاص به خصوص برای بانک‌ها بسیار مهم است. مرتب‌سازی بر اصل فیتنس روشی برای اطمینان از مطابقت اسکناس‌ها از استاندارد خاصی مطابق با بانک مرکزی می‌باشد. در مرتب‌سازی فیتنس اسکناس‌های کثیف، لکه‌دار، پاره یا آسیب‌دیده را از اسکناس‌های دیگر تفکیک می‌شود. این فرایند فقط توسط اتحادیه‌های اعتباری، بانک‌ها، دفاتر پست مورد نیاز می‌باشد.
بانک مرکزی هر چند وقت یکبار مجموعه‌ای از اسکناس‌ها را از گردش خارج می‌کند. هنگامی که بانک مرکزی به حذف تدریجی یک سری خاص از اسکناس‌های خاص می‌گیرد، دستگاه‌های سورتر باید تمام اسکناس‌های حذف شده را بر اساس وضعیت فیزیکی آنها، به‌عنوان نامناسب طبقه‌بندی کنند. داشتن این ویژگی برای این منظور بسیار مفید است.
بنابراین یک دستگاه مدرن و پیشرفته از این نظر باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:
– مرتب‌سازی بر اساس نام.
– بر اساس سطح فیتنس (اسکناس ATM، FIT و UNFIT) از جمله قابلیت تشخیص گوشه‌های تا شده، سوراخ، پارگی‌ها در اسکناس UNFIT مرتب‌سازی شود.
– مرتب‌سازی بر اساس چهره و جهت.
– بر اساس انتشار مرتب‌سازی شود.

قابلیت افزودن در دستگاه سورتر اسکناس

معمولا هر بار که یک دسته جدید از اسکناس در دستگاه درج می‌شود، شمارنده‌های پول بازنشانی می‌شوند. برخی از ماشین‌ها می‌توانند اجازه «افزودن» را بدهند که وقتی فعال باشد، دستگاه به شمارش اسکناس‌ها ادامه می‌دهد، حتی زمانی که دسته‌های جدید اسکناس در قیف قرار گرفته باشند.

قابلیت افزودن در دستگاه سورتر اسکناسقابلیت دسته‌بندی‌کردن در دستگاه سورتر اسکناس

برخی از ماشین‌های سورتر دارای ویژگی دسته‌بندی هستند که در صورت نیاز به بستن دستی پول نقد برای واریز، مفید خواهد بود. دستگاه می‌تواند به طور خودکار تا یک عدد تعیین‌شده شمارش کند و سپس مکث نماید تا بتوانید آن دسته را قبل از ادامه بردارید.
مدل‌های دیگر حتی می‌توانند چندین دسته از اسکناس‌های وارد شده به قیف را با هم جمع و یک شمارش مداوم را اجرا کنند و در پایان کل اسکناس را به شما ارائه دهند. بنابراین این ویژگی نیز در این دستگاه‌ها مهم می‌باشد.

قابلیت اتصال در دستگاه سورتر اسکناس

در حالی که اکثر دستگاه‌های سورتر دارای صفحه نمایش برای نمایش داده‌های شمارش هستند، برای برخی از مشاغل ممکن است بررسی قابلیت‌های اتصال دستگاه ارزشمند باشد.
داده‌های شمارش را می‌توان در قالب گزارش از این دستگاه به چاپگر، رایانه شخصی یا مستقیما به رایانه داخلی ارسال کرد که در نتیجه کار مدیریت شمارش پول نقد حتی کمتر می‌شود.

شاتر اتوماتیک در دستگاه سورتر اسکناس

برخی از دستگاه‌های شمارش و مرتب‌سازی اسکناس دارای یک دریچه محافظ هستند که هنگام شروع شمارش به طور خودکار بسته می‌شود و از ورود آلودگی گردوغبار به اسکناس‌ها جلوگیری می‌کند.

قابلیت کار با ارزهای مختلف

سورترهای چند ارزی این امکان را دارند که ارزهای دیگر مانند دلار را نیز مرتب کنند. آنها معمولا با بسته‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده ارزهای مختلف فروخته می‌شوند. برخی از این مدل‌ها را می‌توان با بسته‌های نرم‌افزاری به‌روزرسانی کرد که به آنها امکان مرتب‌سازی بیشتر را می‌دهد.
ماشین‌های مختلط معمولا بسیار گران‌تر از نمونه‌های دیگر هستند. آنها به سنسورهای تصویر رنگی و نرم‌افزار تصویربرداری پیشرفته برای تعیین اسم هر اسکناس نیاز دارند. این اجزا در چنین دستگاه‌هایی باید درجه یک باشند تا با سرعتی که ماشین با آن کار می‌کند، دقیق کار کنند.

جمع‌بندی

دستگاه سورتر اسکناس می‌تواند کمک بزرگی به بسیاری از مشاغل باشد و روند شمارش و مرتب‌سازی پول نقد را تسریع بخشد و هم‌زمان خطاهای شمارش را کاهش دهد. در انتخاب بهترین نوع این دستگاه‌ها هم باید نیازهای کسب‌وکار خود و هم ویژگی‌های موجود در دستگاه را در نظر گرفت. با توجه به پیشرفت فناوری امروزی، شما به مجموعه‌ای از انتخاب‌های سورتر اسکناس دسترسی دارید که هر کدام با ویژگی‌های شگفت‌انگیز طراحی شده‌اند. به طور کلی یک سورتر مدرن قابلیت شناسایی پول تقلبی، فیتنس، دسته‌بندی اسکناس‌ها را دارا خواهد بود که از مهم‌ترین ویژگی‌های پیشرفته این دستگاه‌ها می‌باشند.

منابع:

moneypoint

cashtechcurrency

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی