تفاوت پول شمار و سورتر اسکناس

به این فکر می‌کنید که چگونه می‌توانید مدیریت پول نقد را به طور مؤثرتری در کسب و کار خود بهینه کنید؟. اگر چنین است، احتمالا به فکر کمک گرفتن از فناوری هستید. در این خصوص، دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که صاحبان مشاغل ترجیح می‌دهند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. از آنجایی که همه آنها مزایا و معایب خود را دارند، تصمیم‌گیری در مورد بهترین دستگاه می‌تواند دشوار باشد. دو دستگاه لازم برای این منظور، پول شمار و سورتر اسکناس هستند. شاید در حال فکر کردن به مدل‌های هر دو ماشین باشید و بپرسید که تفاوت آن‌ها در چیست!. در ادامه این مطلب تفاوت پول شمار و سورتر اسکناس مورد بررسی قرار گرفته شده است.

پول شمار چیست؟

همانطور که از نام آن پیدا است، پول شمار پول نقد شما را می‌شمارد. کافی است پول را وارد دستگاه کنید تا شمارش آن آغاز و حاصل آن نمایش داده شود. بسته به پیچیدگی مدل این دستگاه‌ها، ممکن است لازم باشد اسکناس‌های مختلف را به صورت دستی مرتب کنید. سرعت و اندازه قیف این دستگاه‌ها نیز متفاوت هستند.
ساده‌ترین نسخه پول شمار فقط برای شمارش اسکناس در نظر گرفته شده است. در پایان شمارش، دستگاه تعداد برگه‌های اسکناسی را که در قیف دستگاه بارگذاری شده است، نشان می‌دهد؛ اما مقدار کل بسته را نشان نمی‌دهد. این دستگاه، ارزها را تشخیص نمی‌دهد و ارزش هر اسکناس را تعیین نمی‌کند.

نحوه عملکرد انواع پول شمار

جهت آشنایی با تفاوت پول شمار و سورتر اسکناس بهتر است با نحوه عملکرد این دو آشنا نیز شوید. در صورت استفاده از پول شمار، باید اسکناس‌ها را بر حسب ارز و بر حسب اسم، دسته‌بندی کرد تا ارزش اسکناس‌های شمارش شده مشخص شود. اسکناس‌های شمارش شده باید از یک واحد باشند (مثلا تمام اسکناس‌های پنج یا ده تومانی و به همین ترتیب، آنها باید از یک واحد پولی باشند).
برخی از مدل‌های پول شمار، بسیار پیشرفته‌تر هستند و عملکرد ماشین‌های دیگری را که می‌توانید خریداری کنید، در خود دارند. به عنوان مثال، برخی ممکن است دارای عملکرد سورتر اسکناس نیز باشند. با این مدل‌ها می‌توانید هم پول بشمارید و هم پول‌های خود را مرتب کنید.
مدل‌های پیشرفته دیگر نیز ممکن است به عنوان یک صندوق امن برای ذخیره‌سازی پول نقد عمل کنند. برخی از پیشرفته‌ترین مدل‌ها دارای تشخیص پول تقلبی نیز هستند.

نحوه عملکرد انواع پول شمار
سورتر اسکناس چیست؟

ماشین‌های سورتر اسکناس دارای عملکرد مشابهی با دستگاه‌های پول شمار هستند. در بیشتر موارد، این دستگاه‌ها قابلیت مرتب کردن و شمارش پول را با هم دارند. در واقع، آنها پول نقد را برای شما مرتب و حساب می‌کنند. اصلی‌ترین تفاوت پول شمار و سورتر اسکناس در این است که برای شمارش اسکناس‌های مختلط، یعنی دسته‌ای از اسکناس‌هایی که با ارزش‌های مختلف تشکیل شده‌اند، از سورتر اسکناس استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد سورتر اسکناس

در پایان عملیات شمارش پول با سورتر اسکناس، دستگاه تعداد دقیق هر اسکناس و همچنین مقدار کل اسکناس‌های موجود را نشان می‌دهد.
یک سورتر اسکناس، مجهز به سنسوری است که ویژگی‌های هر اسکناس را تشخیص می‌دهد. این ویژگی‌ها توسط دستگاه به خاطر سپرده خواهند شد و سپس به آن اجازه می‌دهند ارزش هر اسکناس را متمایز کند. مدرن‌ترین دستگاه‌های سورتر حتی امکان تمایز اسکناس‌های ارزهای مختلف را نیز فراهم می‌کنند.
مزیت این نوع دستگاه در این است که در زمان بسیار صرفه‌جویی می‌کند، زیرا نیازی به مرتب‌سازی اسکناس‌ها قبل از شمارش نیست. علاوه بر این، شاید هنگام انجام شمارش خطایی رخ دهد. برای رفع این مشکل، بهتر است از دستگاه سورتر استفاده کنید که دستگاه قابل اعتمادی می‌باشد. چراکه مرتب‌سازی، گزینه‌ای برای اکثر ماشین‌های سورتر مدرن است. به عبارت دیگر، با توجه به نیاز به این گزینه، می‌توان آن را فعال یا غیرفعال کرد.
اکثر سورترهای اسکناس نیز قابلیت تشخیص تقلبی دارند (اگرچه همه آنها این کار را نمی‌کنند). آنها همچنین به عنوان خزانه‌های امن برای ذخیره پول نقد شما عمل می‌کنند.

نحوه عملکرد سورتر اسکناسمهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه پول شمار و سورتر اسکناس

• سرعت: اگر در یک زمان مبالغ هنگفتی پول نقد را جابه‌جا می‌کنید، به چنین دستگاه‌هایی که سرعت بالایی دارند، نیاز خواهید داشت. این دستگاه‌ها به شما در صرفه‌جویی زمان کمک می‌کنند.
• فضای ذخیره‌سازی: فضای ذخیره‌سازی، بخشی از سورتر اسکناس است که وجه نقد را پس از شمارش نگه می‌دارد. ظرفیت این فضا در انواع سورتر اسکناس، ممکن است متفاوت باشد.
• تشخیص پول تقلبی: در این دستگاه‌ها، روش‌های مختلفی برای تشخیص پول تقلبی وجود دارند؛ برای مثال، در برخی از دستگاه‌ها از اشعه UV برای شناسایی پول تقلبی استفاده شده است.

مهم‌ترین شباهت و تفاوت پول شمار و سورتر اسکناس

توزیع پول نقد احتمالا بزرگ‌ترین تفاوت پول شمار و سورتر اسکناس است. در پول شمار، پول نقد فقط وارد می‌شود. این یک سیستم یک طرفه است که پول وارد می‌شود اما تا زمانی که جمع نشود، باز نمی‌گردد.
شما می‌توانید به سورتر اسکناس به عنوان یک دستگاه همه کاره برای رسیدگی به پول نقد فکر کنید. از سوی دیگر، دستگاه‌های پول شمار تنها بخشی از فرآیند مدیریت پول نقد را انجام می‌دهند که البته از اهمیت زیادی نیز برخوردار است.
هر دو دستگاه می‌توانند به شما در بهبود کارایی در رسیدگی به پول نقد کمک کنند. همچنین هر دو می‌توانند به شما کمک کنند تا پول نقد را به طور موثرتر و دقیق‌تر بشمارید و زمان صرف شده برای رسیدگی به حساب‌ها را کاهش دهید. هر دو به شما کمک خواهند نمود تا با سهولت بیشتری پول‌های تقلبی را شناسایی نمایید. اما با تهیه سورتر اسکناس یک قدم جلوتر خواهید بود و از این دستگاه، بیشتر از یک پول شمار سود خواهید برد.

پول شمار یا سورتر اسکناس؛ کدام بهتر است؟

یکی از ویژگی‌های دستگاه پول شمار و سورتر اسکناس، توانایی تشخیص پول تقلبی است. از این رو، این وسیله‌ها مهم‌ترین ابزارهای تجاری موسسات و شرکت‌هایی هستند که در تراکنش‌های خود به گردش پول کاغذی و اسکناس‌های مختلف وابسته می‌باشند و نیاز به شمارش سریع پول دارند. همچنین این دستگاه‌ها در زمان بسیار صرفه‌جویی خواهند کرد و کارایی نیروی کار را بیشتر می‌کنند. در نهایت، استفاده از این دستگاه‌ها از خطاهای انسانی در شمارش پول جلوگیری می‌نماید.
مانند هر خرید تجاری، قبل از اینکه متعهد به خرید یک پول شمار یا سورتر اسکناس شوید، باید نیازهای خود را به دقت بررسی کنید. در اکثر مشاغل، با توجه به تفاوت پول شمار و سورتر اسکناس، دستگاه سورتر اسکناس مفیدتر است. با این حال، این دستگاه‌ گران‌تر نیز می‌باشد؛ بنابراین شاید خرید پول شمار را ترجیح دهید. آنچه را کسب و کار شما نیاز دارد، ارزیابی کنید. هزینه کردن برای تهیه یک سورتر اسکناس به شرط داشتن تاثیر مثبت در مدیریت پول کسب و کار شما، واقعا ارزشمند خواهد بود.

جمع‌بندی

ماشین‌های پول‌شمار و سورتر از دستگاه‌های موردنیاز برای رسیدگی به بسیاری از مسائل مالی هستند. اگر روزانه با پول زیادی سروکار دارید، قطعا به یک دستگاه پول‌شمار یا سورتر بسته به کارایی خود نیاز دارید تا به شما کمک کند پول را سریع و دقیق محاسبه کنید. این دو دستگاه دارای عملکرد تقریبا مشابهی می‌باشند؛ اما یک سری قابلیت‌ها در سورتر اسکناس پیشرفته‌تر هستند که باعث ایجاد تفاوت پول شمار و سورتر اسکناس شده‌اند. طیف گسترده‌ای از ماشین‌های پول شمار وجود دارند و بسته به مدل، امکان تشخیص اسکناس‌های تقلبی در آن‌ها تعبیه‌شده است. در مقابل، سورتر اسکناس علاوه بر عملکردهای مشابه پول شمار، توانایی تشخیص پول‌های پاره و منسوخ شده، نگهداری از اسکناس‌ها و شمارش ارزهای مختلف را دارد.

منابع

cashtechcurrency

compteuse-de-billets

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی