حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه

دانستن نحوه حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه برای هر فردی که تمایل دارد نقدینگی خود را در منزل پس‌انداز کند بسیار حائز اهمیت است. حفظ اسکناس‌های کاغذی کار دشواری نیست و هنگامی که به‌درستی انجام شود، شما سال‌ها به این اسکناس‌های گران‌بها دسترسی خواهید داشت. روش‌های مختلفی برای مراقبت و حفظ پول وجود دارد. رعایت نکات مهم و دنبال‌کردن روش‌های متنوع به دارندگان پول اجازه می‌دهد ارزش آن را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

محیط مناسب برای نگهداری نقدینگی در منزل

محلی که در خانه برای نگهداری و حفظ پول از آن استفاده می‌کنید بسیار مهم است. اسکناس‌های کاغذی باید در مکانی با رطوبت کم نگهداری شوند. رطوبت توصیه‌شده برای حفظ و نگهداری پول کهنه در منزل بین 45 تا 55 درصد است. پول‌ها نباید مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند و حرارت زیاد هم برای آنها ضرر دارد و عمر آنها را کوتاه‌تر می‌کند.
اسکناس‌های کاغذی را نباید در اتاق زیر شیروانی یا زیرزمین نگهداری کنید چرا که گرما یا رطوبت زیاد کیفیت پول را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به کهنه‌ترشدن آنها کمک می‌کند. دمای موردنظر برای حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه نباید بیش از 75 درجه فارنهایت باشد.

روش‌های کاربردی و نکات مراقبت از پول کهنه در خانه

در ادامه چند روش کاربردی و مهم برای نگهداری از پول کهنه در منزل به‌منظور حفظ ارزش آن بررسی شده‌اند:

از دستکش برای گرفتن پول به طور مکرر استفاده کنید

شاید فکر کنید که کف دست اگر خشک باشد آسیبی به اسکناس در طولانی مدت وارد نخواهند کرد. اما درواقع دست‌ها حتی در حالت تمیزی و خشکی دارای درصد کمی رطوبت و چربی هستند. کاغذ اسکناس هم به‌راحتی چربی و رطوبت دست را به خود جذب می‌کند.
اگر پول کهنه باشد به هیچ وجه نباید با دست‌های برهنه به آن‌ها دست زد. برای گرفتن پول کهنه و شمردن یا مرتب‌کردن آن، توصیه می‌شود از دستکش‌های نرم پنبه‌ای یا نیتریل استفاده کنید. به‌طور کلی، برای حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه باید به اسکناس‌های خود کمتر دست بزنید تا فرسوده‌تر نشوند.

پول خود را در گاوصندوق نگهداری کنید

حفظ هر نوع پول نقد، ارز و سند مهم کاغذی در یک گاوصندوق ایمن، باکیفیت، مقاوم در برابر آتش و رطوبت گزینه ایده‌آلی است. گاوصندوقی که برای نگهداری پول کهنه مورد استفاده قرار می‌گیرد باید مطابق با استانداردهای UL باشد یا (Under writers Laboratories) یک سازمان مستقل خواهد بود و وظیفه صدور مجوزهای امنیت برای کالاها و محصولات ایمن مثل گاوصندوق یا درب ضدسرقت را به عهده دارد.
وقتی گاوصندوقی چنین استانداردی داشته باشد، خیال مالک راحت است که پول و اسکناس‌ها، طلاها و جواهرات و همه مدارک مهم در جایی امن، بدون رطوبت، دور از نور خورشید و حرارت و البته ضد آتش محفوظ هستند. هرچند نگهداری از پول نقد زیاد حتی اگر کهنه باشد در خانه توصیه نمی‌شود و راه‌های بهتری برای پس‌انداز و سرمایه‌گذاری وجود دارد.
با این‌حال، حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه، یا نگهداری از فلزات گران‌بها و ذخیره عکس‌ها، اسناد و مدارک غیرقابل جایگزین در یک گاوصندوق ایمن با رطوبت کنترل شده بهترین گزینه به‌نظر می‌رسد.

نقدینگی را در کاورها یا کیسه مایلار نگه دارید

کاورهای مایلار یکی از روش‌های نگهداری از اسناد کاغذی به‌شمار می‌روند و برای نگهداری پول کاغذی هم بسیار کارآمد هستند. کاورها مزایای زیادی دارند و محکم بودن یکی از مزیت‌های آن‌ها است. ضمن اینکه کاورهای مایلار دوام بالایی دارند و به‌راحتی پاره یا سوراخ نمی‌شوند.
شما این امکان را دارید تا پول‌های کهنه خود را برحسب ارزش دسته‌بندی کنید‌ و هر دسته را در یک کاور جداگانه قرار دهید. سپس روی برچسب مبلغ موجود در کاور را یادداشت کنید. بنابراین شما هرموقع که خواستید، بدون نیاز به شمارش و لمس پول به راحتی حساب کتاب کنید‌. به این ترتیب، با حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه درون کاور و سپس درون گاوصندوق سلامت پول و در نتیجه ارزش آن را حفظ کرده‌اید.
ویژگی مهم دیگر درباره کیسه‌های مایلار پلی‌استردار این است که کاملا فاقد اسید و PVC هستند. این مواد می‌توانند به اسکناس‌ها آسیب بزنند. کاورهای مایلار از کیفیت بالایی برخوردار هستند و برای نگهداری از ارزشمندترین اسناد استفاده می‌شوند. کیسه‌های مایلار کمی گران خواهند بود ولی برای حفظ پول کهنه خود ارزش آن را دارد که کمی هزینه کنید.

مراقب حشرات مختلف و البته نور مستقیم خورشید باشید

حشرات مانند ماهی نقره‌ای یا سیلورفیش عاشق خوردن کاغذهای قدیمی و کهنه هستند. این کاغذ می‌تواند کتاب قدیمی، مدارک کهنه یا پول کهنه باشد. بنابراین برای حفظ پول کهنه خود در منزل باید مراقب این حشرات باشید. البته این حشرات در یک خانه تمیز با رطوبت و دمای کنترل‌شده و گردش هوای پاکیزه زندگی نمی‌کنند.
ولی بهتر است برای حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه از شر این حشرات باید اقدامات لازم انجام شود. روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد می‌توانند جلوی آلوده‌شدن پول به این حشرات را بگیرند. اما توصیه هم می‌شود که هرچند وقت یکبار خانه سمپاشی شود‌. تابستان به‌دلیل گرما و احتمال رطوبت بالا، سمپاشی بیشتر پیشنهاد خواهد شد.
نور مستقیم خورشید به مرور زمان باعث فرسوده شدن بافت هرچیزی می‌شود و پول نقد هم از آسیب نور خورشید در امان نیست. بنابراین برای حفظ ارزش پول کهنه آن‌ها را در جایی امن دور از نور خورشید قرار دهید تا عمر طولانی‌تری داشته باشند.

حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه محیط مناسب
پول‌های خیلی کهنه و پاره را تعمیر کنید

اگر در میان پول کهنه، اسکناس‌های پاره وجود دارد باید آن‌ها را تعمیر کنید تا از فرسودگی بیشتر آن‌ها جلوگیری شود. این امکان را دارید تا از خمیر کاغذ یا چسب نواری ساده برای اصلاح پارگی استفاده کنید. یا اینکه از یک بازساز حرفه‌ای برای تعمیر اسکناس‌ها بهره ببرید.
اگر پول نقد و کهنه شما لک دار و کثیف شده است، با یک پنبه آغشته به مواد شوینده ضعیف آن را تمیز و با کمک اتو پول را خشک کنید. البته حرارت اتو نباید بالا باشد. پس از تعمیر و خشک‌کردن آن‌ها را در جای امن حفظ سازید.

حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه نظارت بر

به طور مداوم بر روی اسکناس‌های خود نظارت داشته باشید

اسکناس‌ها در برابر بسیاری از عوامل آسیب‌پذیر هستند. حتی با بهترین روش‌های نگهداری از پول کهنه باز هم نمی‌توانید مدت طولانی اسکناس‌ها را در جایی بدون نظارت مداوم نگهداری کنید. بنابراین هرچند وقت یکبار سعی کنید که به محل حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه سری بزنید تا از سالم بودن آن‌ها و شرایط نگهداری مطمئن شوید. این‌کار به شما کمک می‌کند تا درصورت مشاهده حالات غیرمعمول مثل حرارت، رطوبت یا حمله حشرات اسکناس‌ها را از آن محل نامناسب دور کنید.

پول‌های کهنه را در بانک تعویض کنید

اگر پول نقد به شدت آسیب‌دیده باشد احتمالا نتوانید مدت زیادی آن را پیش خود نگهدارید‌. وقتی پول پاره شود یا بخشی از آن از بین برود دیگر فرقی با کاغذ باطله نخواهد داشت! تعویض پول کهنه با نو در بانک با هزینه‌ای همراه است. پس بخشی از اسکناس‌های خیلی آسیب‌دیده را با پرداخت هزینه‌ای اندک تعویض کنید تا ارزش آن‌ها کاملا از بین نرود. به هرحال کاچی به از هیچی!

حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه ها

جمع‌بندی

پول چه نقد باشد یا غیر نقد ارزش زیادی دارد. حال اگر اسکناس‌ها کهنه شوند احتمالا ارزش خود را از دست بدهند. مثلا احتمال دارند پاره شوند یا بخشی از گوشه آن‌ها از بین برود. برای حفظ و نگهداری پول کهنه در خانه استفاده از کاورهای مایلار و گاوصندوق گزینه خوبی است. با این روش، شما این امکان را دارید تا پول خود را از رطوبت، حشرات، نور آفتاب و حرارت در امان نگهدارید. البته توصیه می‌شود که پول نقد زیادی در منزل نداشته باشید و آن‌ها را برای دریافت سود بیشتر سرمایه‌گذاری کنید‌. تا هم فرسوده نشوند و هم از گزند سارقان در امان بمانند.

banknoteworld

libertysafe

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی