حمل و نقل پول وجوه نقد بین بانکی

احتمالاً شما هم فیلم‌های وسترن را دیده‌اید که در آنها دزدان به کالسکه حمل پول حمله می‌کنند و پول‌ها را می‌دزدند. این کالسکه‌ها را چند محافظ همراهی می‌کردند که دست آخر یا کشته می‌شدند یا فرار می‌کردند. اما امروز حمل ‌و نقل پول با اقدامات امنیتی بسیار ویژه‌ای انجام می‌شود که حتی ماهرترین دزدان را هم بی‌خیال این کار می‌کند. خودروهای حمل و نقل پول به‌صورت سفارشی و با ویژگی‌های مشخصی ساخته می‌شوند. این خودروها در اصل گاوصندوق‌های سیاری هستند که پول را بین شعبه مرکزی و شعبه‌ها جابه‌جا می‌کنند.

برای امنیت بیشتر، هر شعبه از بانک فقط می‌تواند مقدار مشخصی وجه نقد در گاوصندوق خود داشته باشد. اگر وجوه نقد از مقدار مشخصی بیشتر شد، مقادیر اضافه باید به شعبه مرکزی انتقال داده شوند. اگر هم وجه نقدی کافی در شعبه موجود نباشد، بنا به درخواست رئیس شعبه مقدار موردنیاز برای او ارسال خواهد شد.

ماشین‌های حمل و نقل پول امروزی علاوه بر ضدگلوله بودن به دستگاه‌های مسیریاب هم مجهز هستند. با استفاده از این مسیریاب‌ها، مسیر و نقاط توقف خودرو به‌صورت آنلاین توسط واحد امنیتی شعبه مرکزی رصد می‌شود. در برخی کشورها، بانک‌ها می‌توانند از شرکت‌های خصوصی حمل‌ و نقل پول استفاده کنند. اما در ایران، هر بانک واحد امنیتی خود را دارد که یکی از وظایف آن حمل و نقل پول بین شعبه مرکزی و شعب دیگر است. بخش مربوط به این کار، در شعبه مرکزی قرار دارد.

بنا به دلایل امنیتی ساعت و تاریخ تحویل پول شعب به ماشین حمل پول، مشخص نیست. همچنین، علاوه بر راننده و تحویل‌دار، بسته به میزان حجم وجه نقدی که باید جابه‌جا شود، چند مامور مسلح نیز ماشین را همراهی می‌کنند. در کمترین حالت، یک مامور که وظیفه تحویل پول را هم برعهده دارد جلو می‌نشیند و یک یا دو مامور مسلح از کیسه پول‌ها در عقب ماشین محافظت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی