دستگاه تشخیص اسکناس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

خدمات انتقال پول که اساس تجارت را تشکیل می‌دهد، با انتقال نقدی تحقق می‌یابد. ترافیک سنگین پول مشکلاتی را با خود به همراه دارد. مانند دریافت پول تقلبی در حال گردش در بازار و غیرقابل تشخیص بودن آن از اسکناس واقعی. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، دستگاه تشخیص اسکناس با به صفر رساندن خطاها، تضمین می‌دهد که هیچ پول تقلبی وارد جریان گردش پول نشود. در این مقاله می‌توانید با نحوه کار این دستگاه‌ها بیشتر آشنا شوید.

دستگاه تشخیص اسکناس چیست

ماشین تشخیص اسکناس و یا دستگاه تشخیص پول تقلبی امروزه در بسیاری از زمینه‌ها استفاده می‌شود. به خصوص در مراکز خرید، بانک‌ها و مجموعه‌ها به طور مکرر از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. دستگاه تشخیص اسکناس با اشعه ماورای بنفش کار می‌کند. نحوه کار آن به گونه‌ای است که هنگام ورود پول، کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد و ضمن ارائه کنترل‌های لازم، همراه با سنسورهای کنترلی عمل می‌نمایند.
در این دستگاه‌ها ترکیبی از ویژگی‌های فیزیکی و الکترونیکی برای شناسایی اسکناس‌های تقلبی استفاده می‌شود. دستگاه تشخیص اسکناس در مدل‌های مختلف و اندازه‌های متفاوت با عملکردهای ساده تا پیچیده در بازار موجود می‌باشند. برای مثال ساده‌ترین نوع این دستگاه‌ها قلم تشخیص پول تقلبی و چراغ‌های UV هستند.

نحوه کار دستگاه تشخیص اسکناس

دستگاه شناسایی پول تقلبی معمولا با استفاده از انواع حسگرها برای مقایسه ویژگی‌های امنیتی یک اسکناس در برابر نمونه مرجع کار می‌کنند. اگر ویژگی‌ها مطابقت داشته باشند، اسکناس واقعی درنظر گرفته می‌شود. اگر مطابقت نداشته باشند، اسکناس احتمالا تقلبی است.
یکی از راه‌های کار این دستگاه تشخیص وجود جوهر مغناطیسی یا استفاده از نور فرابنفش برای تشخیص وجود جوهر فلورسنت در اسکناس می‌باشد. جوهر مغناطیسی در اسکناس واقعی استفاده می‌شود، در حالی که جوهر فلورسنت در اسکناس تقلبی کاربرد دارد.
دستگاه‌های تشخیص پول تقلبی می‌توانند از روش‌های دیگری نیز برای شناسایی اسکناس تقلبی استفاده کنند، مانند اسکن وجود ذرات که ممکن است در ارز واقعی یافت نشود.
اصل کار ردیاب پول تقلبی بسیار تضمین شده می‌باشد. پس از بررسی اندازه، رنگ و ساختار پولی که بدون اختلال وارد شده است، توسط سنسورها هشدار داده می‌شود. دستگاه نسبت به پول تقلبی سیگنال می‌دهد و به کاربران هشدار می‌دهد. به همین دلیل در بسیاری از جاهایی که تراکم زیاد است و نمی‌توان کنترل‌های دستی را انجام داد از ردیاب پول تقلبی استفاده می‌شود.

دستگاه تشخیص اسکناسمهم‌ترین راه‌های تشخیص پول تقلبی در دستگاه تشخیص اسکناس

اسکناس‌های مدرن امروزی دارای علامت‌های جوهر فرابنفش (UV) هستند که حاوی فسفرهای فلورسنت است. این جوهرهای UV وقتی در نور روز معمولی مشاهده می‌شوند نامرئی خواهند بود، اما زمانی که زیر نور UV قرار می‌گیرند که در طول موج خاصی کار می‌کند، قابل مشاهده می‌باشند. طیف وسیعی از آشکارسازهای تخصصی اشعه ماورای بنفش در این دستگاه‌ها این امکان را می‌دهند که علائم UV را به صورت دستی تایید و اصالت اسکناس را تعیین نمایید.
امضای مغناطیسی اسکناس یکی از ویژگی‌های امنیتی کلیدی آن است. جوهر فرومغناطیسی چند رنگ مورداستفاده در اسکناس با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نیست. علاوه‌براین، نخ‌های فلزی به طور عمدی در بافت اسکناس‌ها در الگوها و مکان‌های از پیش تعیین‌شده بافته می‌شوند. دستگاه‌های تشخیص پول تقلبی مجهز به حسگرهای تخصصی هستند که می‌توانند امضای مغناطیسی هر اسکناس را شناسایی و تایید کنند.
هر اسکناس حاوی الگو پیچیده‌ای از تصاویر، متون و شخصیت‌های چاپ شده با جوهرهای رنگی است که بسیار پیچیده و متمایز هستند. در حالی که جعل‌کنندگان می‌توانند از نزدیک این الگوها را تکرار کنند، فناوری اسکن پیشرفته در این دستگاه‌ها قادر به تشخیص الگوهای تقلبی خواهد بود. این فناوری‌ها می‌توانند حتی کوچک‌ترین انحرافات از الگوی شناخته‌شده را تشخیص دهند. این دستگاه‌ها اسکناس‌ها را با استفاده از حسگرهای طیف پیچیده اسکن می‌کنند و آنها را با تصاویر ذخیره‌شده و شناخته‌شده مقایسه می‌نمایند.

در خرید ماشین تشخیص اسکناس به چه ویژگی‌هایی باید توجه داشت؟

هنگام انتخاب یک دستگاه مناسب، به خاطر داشته باشید که تکیه بر تنها یک روش آزمایش کافی نیست. در تشخیص اسکناس بررسی بیش از یک عامل مهم بوده، زیرا پیشرفت در فناوری تشخیص اسکناس‌های تقلبی را دشوارتر کرده است.
اولین چیزی که در خرید این دستگاه‌ها باید به آن توجه کنید، سرعت خواندن پول می‌باشد. اگر مقدار زیادی پول نقد منتقل می‌کنید، دستگاه باید انتظارات شما را برآورده کند. دستگاه‌هایی که خواندن آهسته را ارائه می‌دهند، زمان را تلف کرده و فرایندها را کند می‌کنند.
پس از سرعت آن، باید ببینید دستگاه از چه فناوری استفاده می‌کند. مدل‌هایی که به مقادیری مانند اندازه، وزن، تفاوت کاغذ، به غیر از فناوری نور بنفش توجه می‌کنند، به شما امکان می‌دهند نتایج مطمئن‌تری دریافت کنید.
اینکه دستگاه کنترل پول دارای سیستم هشدار صوتی و کتبی باشد موضوع مهمی است. پس از شناسایی پول، سیستم از نادیده گرفتن پول جعلی جلوگیری می‌کند.

مزایای دستگاه تشخیص اسکناس
مزایای دستگاه تشخیص اسکناس

بازارها و بانک‌ها از جمله مکان‌هایی هستند که معمولا از دستگاه تشخیص اسکناس استفاده می‌کنند. تشخیص جعلی بودن یا نبودن پول با چندین روش مختلف امکان پذیر است. اما برای جلوگیری از دریافت اسکناس تقلبی در مکان‌هایی که حجم زیادی پول دارند، دستگاه‌های تشخیص پول تقلبی اختراع شد و کنترل‌های لازم با این دستگاه‌ها آغاز شد.
این دستگاه‌ها که از بسیاری جهات دارای مزایایی هستند، به عنوان هوش مصنوعی توصیف می‌شوند و هیچ اشتباهی ندارد. مزایای ارائه شده به کاربران توسط این دستگاه‌ها که با 0 خطا کار می‌کنند به تفصیل در زیر ارائه شده است.
– به لطف دستگاه تشخیص اسکناس، کاربران می‌توانند در زمان صرفه‌جویی کنند.
– این دستگاه‌ها سریع‌ترین کنترل پول را فراهم می‌کنند و نتایج دقیقی را ارائه می‌دهند.
– در دنیای امروزی که کلاهبرداری زیاد است، استفاده از چنین دستگاهی امن‌ترین راه برای جلوگیری از مشکلات احتمالی خواهد بود.

مناطق استفاده از دستگاه تشخیص اسکناس

پذیرش پول نقد در محل فروش می‌تواند به افراد کمک کند تا طیف وسیع‌تری از مشتریان را بپذیرند، زیرا بسیاری از مصرف کنندگان به دلایلی ترجیح می‌دهند از پول نقد استفاده کنند. با توجه به بسیاری از مسائل امنیتی در تراکنش‌های بدون پول نقد، از جمله برخی نقض‌های اطلاعاتی مصرف‌کننده، جای تعجب نیست که برخی از مشتریان همیشه ترجیح می‌دهند از پول نقد استفاده کنند. در حالی که دلایل معتبر زیادی برای استفاده از پول نقد وجود دارد، پذیرش اسکناس برخی از مسائل را ایجاد کرده که کسب‌وکار شما برای انجام هرچه بهتر این تراکنش‌ها باید به آنها توجه کند.
این دستگاه‌ها در واقع در مناطقی قرار دارند که اسکناس به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مناطقی که استفاده از آنها رایج است، صرافی‌ها، مراکز خرید، بازارها، بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ یا بسیاری از مناطق مشابه می‌باشد.
اسکناس‌های مشتریانی که برای مقاصد سرمایه‌گذاری به بانک‌ها مراجعه می‌کنند، هم با جزئیات شمارش می‌شوند و هم قبل از ورود به صندوق بانک از این دستگاه‌ها عبور داده خواهند شد. این امر در مورد اسکناس‌هایی که از صندوق بانک صادر می‌شود نیز صدق می‌کند. این ماشین‌ها از جمله دستگاه‌هایی هستند که پول مشتریان و اپراتورها را در مقابل پول‌های تقلبی تضمین می‌کنند.

مناطق استفاده از دستگاه تشخیص اسکناسجمع‌بندی

اسکناس‌های تقلبی مدت‌هاست که برای کسب‌وکارها مشکل‌ساز بوده و بر سود تاثیر منفی می‌گذارد و در هر کسب‌وکاری که پول نقد می‌پذیرد، عدم اطمینان ایجاد می‌کند. دستگاه تشخیص اسکناس ابزار ارزشمندی هست که به محافظت از صاحب کسب و کار در برابر کلاهبرداری کمک می‌کند. استفاده از آنها نیز بسیار آسان بوده و فقط کافی است اسکناس را برای چند ثانیه روی سطح دستگاه نگه دارید. در این دستگاه‌ها از اسکنرهایی برای شناسایی ویژگی‌هایی مانند رشته‌های ایمنی، ویژگی‌های UV، واترمارک، جوهرهای تغییر رنگ و موارد دیگر استفاده می‌شود.
منابع:

accubanker

teknosay

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی