دستگاه تفکیک پول یکی از ماشین‌های اداری پرکاربرد در موسسات مالی، بانک‌ها و صرافی‌ها است. این دستگاه به‌ منظور تشخیص اسکناس تقلبی از اصل، مرتب کردن اسکناس‌ها بر اساس شماره سریال و تفکیک اسکناس با توجه به نوع آن‌ها طراحی و تولیدشده است. درواقع این دستگاه مجهز به سنسورهای CIS و IR و مگنت می‌باشد و می‌تواند با سرعت بالا دو طرف اسکناس‌ها را اسکن کند. به ‌طور کلی این دستگاه با عملکرد دو دستگاه – یعنی دستگاه پول شمار و دستگاه سورتر- در یک حجم کوچک و فشرده تولیدشده است. این دستگاه با شمارش اسکناس‌ها و سورت کردن آن‌ها مزایای زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

معرفی دستگاه تفکیک پول

به ‌طور کلی این دستگاه در ابعاد (285x272x265) میلی‌متر و با 7 کیلوگرم وزن طراحی و توسط برندهای مختلف تولیدکننده ماشین‌های اداری تولید می‌شود. این دستگاه با ساختار کم‌حجم و جمع‌وجوری که دارد به ‌راحتی بر روی میز کار قرار داده می‌شود و حمل‌ونقل آن آسان می‌باشد. انواع مختلف این دستگاه با توجه به برند آن‌ها ممکن است یک یا چند خانه داشته باشد. همچنین این دستگاه قابلیت تفکیک هر نوع اسکناسی، چه دلار و چه ریال را دارد.
دستگاه تفکیک پول علاوه بر قابلیت تشخیص و جداسازی اسکناس‌ها به‌صورت اتوماتیک، قادر است با استفاده از امکاناتی همچون لامپ نور ماورای بنفش، الگوی مادون‌قرمز و مغناطیس سریال اسکناس را شناسایی و ثبت کند. این دستگاه دارای یک نمایشگر لمسی 4 اینچی می‌باشد، که به کاربر کمک می‌کند، تعداد، شماره سریال و اطلاعات مربوط به اسکناس‌های تفکیک ‌شده را مشاهده کند. به ‌منظور احترام به حقوق مشتریان، تولیدکننده این دستگاه، یک مانیتور کوچک و رنگی به‌عنوان مانیتور مشتری در این دستگاه تعبیه کرده است. بنابراین مشتریان می‌توانند در این مانیتور تمام عملیات که بر روی اسکناس‌ها انجام می‌شود، با دقت و به‌ صورت کامل مشاهده و بررسی کنند.

قابلیت‌های دستگاه تفکیک پول

قابلیت‌های دستگاه تفکیک پول

• این دستگاه قادر است اسکناس‌های مختلف را بر اساس مبلغ، کیفیت و جهت مرتب کند.
• همچنین این دستگاه می‌تواند اسکناس‌ها بر اساس کهنه یا نو بودن، آن‌ها را تفکیک کند. در واقع این دستگاه قابلیت تشخیص اسکناس‌های دارای تاخوردگی، پارگی، لکه، چسب و سوراخ را دارد.
• از دیگر قابلیت این دستگاه می‌توان به مجهز بودن آن به سنسورهای MG ,CIS ,UV ,IR وMR اشاره کرد که با استفاده از آن‌ها تقلبی بودن اسکناس مشخص می‌شود یا آن‌ها را بر اساس ضخامت و اندازه جدا می‌کند.
• این دستگاه برای جداسازی انواع اسکناس‌های مختلف ازجمله اسکناس‌های ریال ایران، دلار، یورو، پوند و درهم مناسب است.
• دستگاه تفکیک پول قابلیت تنظیم برای سایز ارزهای رایج در سرتاسر جهان را دارد.
• این دستگاه علاوه بر اسکن و شناسایی شماره سریال اسکناس‌ها، شماره سریال را به لاتین نمایش می‌دهد و چاپ می‌کند.
• دارای دو صفحه نمایش می‌باشد.
• همچنین این دستگاه قادر است مبلغ اسکناس‌های مخلوط را جمع کند و آن را نمایش دهد.
• این دستگاه قابلیت شمارش اسکناس‌ها تا ظرفیت حداکثر 500 برگ را با سرعت 1000 تا 1500 در دقیقه دارد.

نکات ایمنی برای استفاده از دستگاه تفکیک پول

به ‌منظور نگهداری و افزایش طول عمر مفید این دستگاه به کاربران توصیه می‌شود نکات زیر را رعایت کنند:
1. زمانی که این دستگاه در حال کار می‌باشد، توصیه می‌شود از خاموش کردن کلید برق، قطع کردن کابل‌هاي اتصال و باز کردن قطعات دستگاه خودداري کنند.
2. همچنین زمانی که دستگاه در حال کار کردن است، کاربران نباید با دست یا هرگونه شی‌ء دیگری قسمت محرک دستگاه را لمس کنند.
3. علاوه بر این قرار دادن هر شی‌ء بر روی دستگاه، در حین کار کردن آن ممکن است به دستگاه آسیب وارد کند.
4. بهتر است کاربران از افتادن ناخن، گیره، سیم، پیچ، خلال‌دندان یا هرگونه شیء دیگري در قسمت داخلی دستگاه تفکیک پول خودداری کنند.
5. نکته دیگری که برای نگهداری از این دستگاه باید رعایت شود این است که زمانی که دستگاه براي طولانی‌مدت خاموش است، بهتر است کابل‌های اتصال آن را از پریز برق خارج شود.
6. درصورتی‌که اسکناس در این دستگاه گیر کند، به کاربران توصیه می‌شود برای خارج کردن آن، طبق دستورالعمل ذکرشده در راهنما کار کنند.
نکته قابل‌توجه دیگر این است که کاربران باید در صورت وقوع هر یک از موارد زیر، باید بلافاصله کار دستگاه را متوقف کنند:
• اگر دستگاه تفکیک پول دود، بوي عجیب، یا صداي غیرعادي از خود ایجاد کند.
• نشت الکتریکی رخ دهد.
• روی دستگاه آب ریخته شود.
• تغذیه نوسانی برق، افت ولتاژ یا قطعی کوتاه رخ دهد.
• اگر دستگاه در محیطی قرارگرفته باشد که در آن محیط دود سیاه، بخار، رطوبت بالا و یا گردوغبار سنگین وجود دارد.
• اگر کابل برق یا ورودي آن آسیب ببیند.

نحوه کار با دستگاه تفکیک پول

نحوه کار با دستگاه تفکیک پول

اکنون‌که با نکات ایمنی و نگهداری این دستگاه آشنا شدید، زمان آن فرارسیده که نحوه کار با این دستگاه را نیز یاد بگیرید. بر روی این دستگاه چندین کلید وجود دارد که کاربران به‌راحتی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا دستگاه تنظیمات لازم را انجام دهد و شروع به کار کند.
پس از اتصال کابل برق این دستگاه و فشردن کلید روشن/ خاموش، کاربران می‌توانند با فشردن متوالی کلید Mode نوع سورت دلخواه را انتخاب کنند. سپس اسکناس‌ها را در قسمت ورودي دستگاه قرار دهند. در مرحله بعد با فشردن کلید Start/Pause دستگاه عملیات تفکیک پول را شروع می‌کند. البته شایان‌ذکر است که درصورتی‌که کاربران در هر مرحله تمایل به متوقف کردن عملکرد دستگاه تفکیک پول داشته باشند، می‌توانند با کلید Start/Pause ادامه عملیات را متوقف کنند.
درصورتی‌که دستگاه به پرینتر متصل باشد کاربران می‌توانند با فشردن کلید Print اطلاعات مربوط به تفکیک پول را چاپ کنند. همچنین با استفاده از کلید Clear کاربران می‌توانند عدد روي نمایشگر دیجیتال این دستگاه را پاک کنند. کلید Accumulate نیز امکان نمایش مجموع تعداد و مجموع مبلغ اسکناس‌ها را فراهم می‌کند. فشردن مجدد این دکمه، امکان نمایش تعداد و مبلغ اسکناس‌ها در آخرین عملیات فراهم خواهد کرد.

انواع برنامه‌های تفکیک پول

1. تفکیک بر اساس ارزش (value counting):
در این نوع برنامه، با توجه به تنظیمات مربوطه، دستگاه تفکیک پول اسکناس‌های اصلی به قسمت خروجی و اسکناس‌های تقلبی و مشکوك به قسمت اسکناس‌های مردود هدایت می‌کند.
2. تفکیک بر اساس کیفیت (fitness sourting):
در این برنامه، اسکناس‌های پاره و بی‌کیفیت اسکناس‌های تمیز و داراي کیفیت جدا می‌شوند و طبق تنظیمات مربوطه به قسمت خروجی یا به قسمت اسکناس‌های مردود هدایت می‌شوند.
3. تفکیک بر اساس ورژن ((Version Sorting:
در این مورد، یک ورژن موردنظر از اسکناس‌ها انتخاب می‌شود و دستگاه اسکناس‌ها را بر اساس ورژن انتخاب‌شده تفکیک می‌کند.
4. تفکیک بر اساس جهت (Orientation Sorting):
در این برنامه، ابتدا جهتی از پول به دستگاه تفکیک پول معرفی می‌شود. سپس دستگاه با اسکن اسکناس‌ها، جهت آن‌ها را مشخص کرده و اسکناس‌های هم‌جهت با نمونه معرفی‌شده را به قسمت خروجی هدایت می‌کند.
5. تفکیک بر اساس نوع پول (Denom. Settings):
در این نوع، اسکناس‌ها بر اساس نوع پول تفکیک خواهند شد. بدین ترتیب با توجه به تنظیمات مربوطه اسکناس‌های اصل و از یک نوع پول به قسمت خروجی هدایت می‌شوند.

جمع‌بندی

امروزه با پیشرفت گام‌به‌گام تکنولوژی، روزانه شاهد اختراع یا عرضه و تولید دستگاه‌ها و ابزارهای مفید در صنعت پولی و مالی هستیم. دستگاه تفکیک پول نمونه‌ای از اختراعت جدید است که کاربرد گسترده‌ای در موسسات مالی، بانک‌ها و صرافی‌ها دارد. این دستگاه قابلیت‌های فراوانی ازجمله شمارش اسکناس‌ها، تشخیص اسکناس های تقلبی از اصل و جداسازی اسکناس‌ها دارد. به‌طورمعمول مخزن ورودی این دستگاه ظرفیت 500 برگ اسکناس را دارد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی