روش ‌های تشخیص اسکناس تقلبی

سالانه هزاران نفر در کشورمان قربانی اسکناس‌های تقلبی شده که مشمول پیگرد قانونی و ضرر مالی خواهد بود. این در حالی است که در مدت زمان بسیار کوتاه و با یک نگاه دقیق می‌توان اسکناس جعلی را از اسکناس واقعی تشخیص داد. از ابتدای استفاده از پول در خرید، شاهد جعل آن نیز بوده‌ایم. دولت‌ها برای جلوگیری از جعل پول عناصر امنیتی را در آنها قرار می‌دهند. اگر این عناصر امنیتی و روش ‌های تشخیص اسکناس تقلبی توسط مردم به خوبی شناخته شوند، جریان یافتن پول‌های تقلبی دشوار خواهد شد.

تشخیص اسکناس تقلبی با فویل روبان هولوگرافیک

یکی از روش ‌های تشخیص اسکناس تقلبی با استفاده از فویل نوار هولوگرافیک روی اسکناس است. این فویل‌ها که مخصوص اسکناس‌ها طراحی شده‌اند، روی سطح جلوی پول قرار گرفته‌اند و حاوی تعدادی نقوش مطابق با طرح اسکناس هستند.
وقتی از زوایای مختلف به اسکناس نگاه می‌کنید، می‌توانید این نقوش را به شکل انعکاس‌های رنگارنگ و درخشان ببینید. اسکناس‌های تقلبی این ویژگی را ندارند. این فویل‌ها که یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پول واقعی و جعلی هستند، کنترل آن را آسان می‌کنند.

تشخیص اسکناس تقلبی با استفاده از نوار امنیتی

نوار امنیتی یکی از متداول‌ترین اقدامات امنیتی و از دیگر روش‌ های تشخیص اسکناس تقلبی است. این نوارهای امنیتی نیز هنگام قرار گرفتن در معرض نور به راحتی قابل مشاهده هستند. چاپ این نوارها با دستگاه‌های کپی رنگی امکان پذیر نیست.
بنابراین می‌توان گفت که این ویژگی یک اقدام امنیتی موثر در برابر جعل کنندگان است. نوار امنیتی تعبیه شده در اسکناس، ارزش اسمی و حروفی را در صورت نگه داشتن اسکناس زیر نور نشان می‌دهد. برای تشخیص تقلبی بودن اسکناس، وقتی آن را روی نور نگه می‌دارید، نوار ایمنی باید یک خط ممتد در دو طرف تشکیل دهد.
اسکناس‌های تقلبی چنین قابلیتی ندارند. این خط را نمی‌توان به‌راحتی در فناوری‌های چاپ مورد استفاده تقلید کرد. با این حال، تشخیص نوار امنیتی از واقعی در پول‌های جعلی تولید شده توسط برخی از ماشین‌های با تکنولوژی بالا می‌تواند دشوار باشد.

تشخیص اسکناس تقلبی با استفاده از نوار امنیتی تشخیص اسکناس تقلبی با استفاده از تصویر پنهان

این ویژگی که به دلیل دشواری درک آن در نگاه اول، «تصویر پنهان» نامیده می‌شود، با نگه داشتن اسکناس در حالت افقی و در سطح چشم قابل درک است. قابلیت تصویر مخفی روی تمامی اسکناس‌ها وجود دارد و امنیت پول را افزایش می‌دهد. اگر نمی‌دانید چگونه پول تقلبی را تشخیص دهید، می‌توانید با مشاهده ویژگی تصویر مخفی متوجه جعلی بودن پول شوید. در اسکناس‌های جعلی یا اصلا نمی‌توان تصویر مخفی را دید یا آن را بسیار واضح خواهید دید.

روش‌ های تشخیص اسکناس تقلبی با استفاده از واترمارک

همه اسکناس‌ها دارای یک تصویر واترمارک هستند که با قرار گرفتن اسکناس در معرض نور قابل مشاهده است. در اسکناس‌های واقعی، واترمارک با تغییر در ضخامت موثر کاغذ ایجاد می‌شود و جلوه شفافی را ایجاد می‌کند. از طرف دیگر، در پول‌های تقلبی، این نشانه معمولا روی کاغذ چاپ خواهد شد، بنابراین به راحتی قابل تشخیص است.
در حالی که برخی از اسکناس‌های تقلبی به هیچ وجه واترمارک ندارند، در برخی دیگر ممکن است با چاپ از داخل یا خارج کاغذ این ویژگی جعل شود. هر دو مورد نشانه‌ای از پول‌های جعلی هستند. برای اینکه قربانی پول تقلبی نشوید، باید برای هر دو موقعیت آماده باشید.

روش‌ های تشخیص اسکناس تقلبی با استفاده از واترمارک
تشخیص اسکناس تقلبی با استفاده از چاپ برجسته

قابلیت چاپ برجسته از دیگر روش‌ های تشخیص اسکناس تقلبی است که در چند قسمت جلوی اسکناس استفاده می‌شود. شما همچنین می‌توانید این ویژگی را که بیشتر در پرتره تصویر چاپ شده روی اسکناس‌ها و در اعداد و متون نشان دهنده ارزش اسمی در وسط احساس کنید.
در اسکناس‌ها نیز از چاپ برجسته در گوشه سمت راست بالا و پایین سمت چپ استفاده می‌شود. این ویژگی در پول‌های تقلبی موجود نیست. با این حال، هنگام لمس اسکناس ممکن است با احساس چاپ برجسته مشکل داشته باشید.
با این حال، ویژگی چاپ برجسته که با لمس آن احساس می‌شود، در نقاط مختلفی از اسکناس قرار دارد. هرچه بیشتر اسکناس را لمس کنید، آگاهی شما بیشتر می‌شود.

تشخیص پول تقلبی با ویژگی برای افراد کم بینا

این ویژگی که با استفاده از الفبای بریل توسعه یافته است، به افراد کم بینا امکان می‌دهد اسکناس‌ها را از یکدیگر و از تقلبی تشخیص دهند. نقاط ویژه روی سطح اسکناس‌ها هم ارزش اسمی پول را بر اساس الفبای بریل نشان می‌دهد و هم به تشخیص جعلی بودن یا نبودن آن کمک می‌کند.
برای کنترل پول‌های تقلبی، باید بتوانید این نقاط را با لمس انگشت خود حس کنید. در واقع، افراد کم بینا ارزش پول را با توجه به تعداد نقاط روی اسکناس و طرح آن درک می‌کنند.

تشخیص پول تقلبی با روبان تغییر رنگ

یکی دیگر از اقدامات امنیتی و روش ‌های تشخیص اسکناس تقلبی که برای پول‌های جعلی انجام می‌شود، نوار تغییر رنگ است. هنگامی که اسکناس از زوایای مختلف دیده می‌شود، این نوار به رنگ دیگر در می‌آید. این نوار که تقلید آن بر روی پول‌های تقلبی بسیار دشوار است، به وضوح روی اسکناس قابل مشاهده خواهد بود.

تشخیص پول تقلبی با استفاده از کاغذ اسکناس رنگی

یکی دیگر از اقدامات امنیتی و روش ‌های تشخیص اسکناس تقلبی کاغذهای اسکناس رنگی است. رنگ کاغذ در اسکناس‌ها یک تن روشن‌تر از رنگ غالب عدد روی آن دارند. به‌این‌ترتیب رنگ‌ها و سایر ویژگی‌های روی اسکناس با شدت بیشتری درک می‌شوند.
کاغذهایی که برای پول‌های تقلبی استفاده می‌شوند معمولا سفید رنگ هستند. کاغذ مورد استفاده در اسکناس دارای خواص متفاوتی با کاغذهای معمولی است. حتی اگر از کاغذهای مخصوص برای پول‌های تقلبی استفاده شود، حذف کامل تفاوت رنگ بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلیل، چاپ روی اسکناس‌های تقلبی همیشه چند سایه روشن‌تر از آنچه باید باشد است. بنابراین می‌توانید به رنگ پول خود نگاه کنید تا ببینید جعلی می‌باشد یا خیر. تفاوت رنگ نیز مانند سایرین سرنخ مهمی را ارائه می‌دهد.

روش ‌های تشخیص اسکناس تقلبی با استفاده از خواص فرابنفش

در اسکناس‌های واقعی الیاف مویرگی که به‌سختی با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند، در زیر نور ماوراء بنفش به رنگ آبی و قرمز می‌درخشند. پول‌های تقلبی چنین خاصیت اشعه ماوراء بنفش را ندارند. روشنایی شماره سریال آن‌طور که باید ظاهر نمی‌شود.

تشخیص پول تقلبی با استفاده از کیفیت کاغذ

یکی از ساده‌ترین روش‌ های تشخیص اسکناس تقلبی، بررسی کیفیت کاغذ اسکناس در دستتان خواهد بود. با بررسی کیفیت کاغذ به‌راحتی می‌توانید جعلی بودن پول را تشخیص دهید. این کنترل را می‌توانید با اطمینان از زبری و به‌خصوص محو نشدن متن روی آن انجام داد. اگر کاغذ اسکناسی که در دست دارید سفت یا زبر باشد یا اعداد و نوشته‌های روی آن رنگ‌باخته باشد، ممکن است تقلبی باشد.

روش-های-تشخیص-تراول-تقلبی.docx تشخیص پول تقلبی با استفاده از کیفیت کاغذ-

استفاده از دستگاه‌های تشخیص اسکناس

در نهایت بهترین و مطمئن‌ترین روش تشخیص اسکناس تقلبی استفاده از ماشین تشخیص اسکناس است. این ماشین‌ها در انواع مختلف موجود بوده و به راحتی پول تقلبی را با کمترین میزان خطا شناسایی می‌کنند. داشتن چنین دستگاهی برای کسب‌وکارهایی که روزانه با پول نقد در حجم زیاد سروکار خواهند داشت، بسیار ضروری و مفید خواهد بود.

جمع‌بندی

پول‌های تقلبی مشکلی است که کسب‌وکارها و به ویژه مصرف‌کنندگان باید از آن آگاه باشند. بنابراین، هم مشاغل و هم مصرف‌کنندگان باید یاد بگیرند که چگونه پول‌های تقلبی را تشخیص دهند. زیرا اگر یک کسب‌وکار یا مصرف‌کننده هنگام خرید پول جعلی دریافت کند، ممکن است این اشتباه جبران نشود. دولت‌ها برای شناسایی اسکناس‌های جعلی از ویژگی‌های امنیتی مختلفی در چاپ پول بهره می‌برند. مهم‌ترین روش‌های تشخیص اسکناس تقلبی عبارت‌اند از: فویل روبان هولوگرافیک، استفاده از نوار امنیتی، چاب میکرو، واتر مارک، چاپ برجسته و تصویر پنهان روی اسکناس.

منابع:

dfa.cornell

losspreventionmedia

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی