روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با

امروزه مبارزه با پول‌های تقلبی یکی از مهم‌ترین مسائل بانک مرکزی و مجریان قانون هر کشور است. نیروی انتظامی تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از آزاد‌ شدن و جعل این تراول و اسکناس‌ها انجام می‌دهد. بااین‌حال هرازگاهی مقدار زیادی پول تقلبی در بازار ظاهر می‌شود. بانک‌ مرکزی برای اینکه در این زمینه متضرر نشود، تدابیر امنیتی روی تراول و اسکناس‌ها قرار می‌دهد. این اقدامات در مبارزه با پول‌های تقلبی بسیار سودمند خواهد بود. برای راه‌حل‌های موثرتر، می‌توان دستگاه‌های کنترل پول را ترجیح داد. در ادامه روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته شده است.

انواع روش ‌های تشخیص تراول تقلبی کدام است؟

– تشخیص تراول تقلبی یک مهارت مختص مجریان قانون نیست. شما هم می‌توانید آن را به تنهایی تشخیص دهید. اول از همه، نوشته‌های روی اسکناس باید واضح باشد. اگر یادداشتی که خیلی صاف و یا انعطاف‌پذیر باشد، احتمالا آن اسکناس جعلی است.
– نقش برجسته روی جلوی اسکناس با نوک انگشت و یا با میخ، به راحتی قابل مشاهده می‌باشد. اگر این نقوش خیلی صاف باشد، تراول تقلبی خواهد بود.
– وقتی تراول واقعی را به سمت نور نگه می‌دارید، تصویر پنهان آن ظاهر می‌شود.
– تراول‌های واقعی سفید رنگ نیستند و به رنگ غالب روشن هستند. همچنین دارای چاپ‌های برجسته خواهند بود.
– هنگامی که تراول را به سمت نور می‌گیرید، نوار ایمنی از دو طرف به راحتی قابل مشاهده است.
– چند نقوش روی نوارها وجود دارد. وقتی از زوایای مختلف به تراول نگاه می‌کنیم، رنگ‌های متفاوت و روشن ظاهر می‌شوند.
– هنگامی که تراول واقعی به سمت نور نگه داشته می‌شود، اشکال روی آن با اشکال پشت ادغام می‌شوند.
– الفبای بریل با لمس انگشت روی تراول احساس می‌شود.
با توجه به چنین معیارهایی به راحتی می‌توانید تفاوت تراول جعلی و واقعی را تشخیص دهید.

انواع روش ‌های تشخیص تراول تقلبی کدام است؟ویژگی‌های تراول 100 هزار تومانی

بر اساس اعلام بانک مرکزی، ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدیدی با تصویر میدان گازی پارس جنوبی در پشت اسکناس با استفاده از فناوری مدرن و پیچیده برای چاپ اسناد امنیتی صادر شده است. طراحی خطی، چاپ برجسته، واترمارک، نخ امنیتی با امکان تغییر رنگ و موارد دیگر مختصات و ویژگی‌های منحصر به فرد این تراول جدید می‌باشد.
کاغذ تراول یک میلیون ریالی اشعه ماورای بنفش را منعکس نمی‌کند. در سطح کاغذ از الیاف فلورسنت قابل مشاهده استفاده شده است که در پرتو فرابنفش چهار رنگ دیده می‌شود. بخشی از طرح و شماره سریال با جوهر فلورسنت چاپ شده که در نور ماورای بنفش به رنگ سبز و زرد طلایی قابل مشاهده است.

روش-های-تشخیص-تراول-تقلبی-ویژگی‌های تراول 100 هزار تومانی.docxویژگی‌های تراول 50 هزار تومانی

اولین عامل در تشخیص تراول تقلبی اندازه آن است. تراول‌های جدیدی که وارد گردش شده‌اند در اندازه 71*142 میلی‌متر طراحی شده و کوچک‌تر از نسخه قدیمی خود هستند.
دومین عامل برای تعیین تراول جعلی، بررسی علائم و نشانه‌های آن است. روی تراول 50 هزار تومانی، گنبد و حرم امام رضا (ع) و نمای پشتی آن سقاخانه کشیده شده است. همچنین در جلو و پشت این تراول نمادی از خورشید و پرنده‌ای در حال پرواز به سمت آن دیده می‌شود.
یکی دیگر از ویژگی‌های تروال 50 هزار تومانی که با استفاده از آن به راحتی می‌توان تراول جعلی را تشخیص داد، این است که کاغذ آن بازتاب اشعه ماورای بنفش را منعکس نمی‌کند. اما در این تراول می‌توانید الیاف فلورسنت را در سطح کاغذ مشاهده کنید که در زیر نور ماورای بنفش به چهار رنگ ظاهر می‌شود. اگر به اسکنر دسترسی ندارید، می‌توانید از یک چراغ قوه مخصوص که نور ماورای بنفش را منعکس می‌کند استفاده کنید.
در تراول جدید 50 هزار تومانی دو نوع نخ امنیتی وجود دارد که در تراول‌های تقلبی وجود ندارد. روی نخ امنیتی آن نیز عبارت I.R.IRAN نوشته شده است.

اسکناس 50 هزار تومانی-روش-های-تشخیص-تراول-تقلبی.docx

روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با طراحی خطی و سه بعدی

تمامی تراول‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی به صورت خطی طراحی می‌شوند و هر خط دارای اطلاعات مربوط به رنگ خود می‌باشد. در نمونه‌های تقلبی، خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده و با ذره‌بین به راحتی قابل تشخیص هستند.

روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با طرح کامل

در برخی از تراول‌های ایرانی، طرح‌ها به صورت تصویری با مجموع مقادیر ناقص در دو طرف تراول چاپ می‌شود که روی هم قرار گرفته و در قسمت جلوی آن یک طرح واحد را تشکیل می‌دهند.

روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با جوهر رنگی متغیر چاپ میکرو

یکی دیگر از روش ‌های تشخیص تراول تقلبی این است که پشت تراول، جوهر تغییر رنگ پیشرفته چاپ می‌شود و در صورت حرکت و تغییر زاویه رنگ عدد تراول تغییر می‌کند. در تراول‌ها از متن بسیار ریز استفاده شده که با ذره‌بین دیده خواهد شد و تنها توسط تجهیزات چاپ امنیتی چاپ می‌شود.

روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با نخ امنیتی کاغذ رنگی قابل تغییر

این نخ به‌گونه‌ای در کاغذ قرار می‌گیرد که قسمتی از آن نمایان و قسمت دیگر در داخل کاغذ مخفی می‌شود. با قرار دادن تراول در مقابل نور، تمامی نخ‌ها قابل مشاهده است. این نخ امنیتی دارای لایه رنگی خاصی هست که با تغییر زاویه تغییر رنگ می‌دهد. عبارت لاتین IR IRAN و نقشه ایران نیز در عدد تراول گنجانده شده است.

روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با چاپ جوهر روشن و جوهر فلورسنت

هنگام چاپ قسمتی از طرح در پشت تراول از جوهر براق استفاده می‌شود که در شرایط عادی به راحتی قابل مشاهده نیست. با حرکت و تغییراتی در زاویه تراول، درخشش آن نمایان خواهد شد و این جوهر به وضوح قابل مشاهده است.
نوع جوهر مورد استفاده در چاپ افست قسمت پس زمینه تراول از فلورسنت است. این ترکیب بسیار بازتابنده بوده و در مواجهه با نور فرابنفش به رنگ برنجی در می‌آید.

تشخیص تراول تقلبی با دستگاه شناسایی اسکناس

شناخت روش ‌های تشخیص تراول تقلبی کمک بسیاری به کسب‌وکارها می‌کند. اما بررسی با حس لامسه و چشم عاری از خطا نبوده و زمان بر خواهد بود. در کسب‌وکارهایی که با حجم زیادی از پول سروکار دارند نمی‌توان تک تک تراول‌ها را بررسی کرد. بنابراین اگر روش‌های ذکر شده در بالا امکان صدور نظر قطعی در مورد اصالت یا عدم اصالت تراول را فراهم نمی‌کند، دستگاه‌های شناسایی اسکناس و تراول می‌توانند مفید باشند.
این ردیاب‌های تقلبی در صورت اثبات جعل، یک سیگنال صوتی و بصری منتشر می‌کنند. آنها امکان تشخیص 100٪ مطمئن را فراهم خواهند کرد. برای انتخاب دستگاه تشخیص، ابتدا باید مطمئن شوید که توسط بانک مرکزی تایید شده است. این ماشین‌ها بسته به تکنولوژی که برخوردار هستند، ویژگی‌های امنیتی تراول را به‌سرعت و کمترین خطا بررسی می‌کنند.

روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با قلم مخصوص

قلم آشکارساز دارای جوهر شفاف و فرار است. اگر تراول جعلی باشد، جوهر آن رنگی خواهد شد. اگر هم ایران چک اصل باشد، جوهر محو و پاک می‌شود. این ابزار برای همه قابل‌دسترس بوده، زیرا خرید آن هزینه پایینی دارد.

روش ‌های تشخیص تراول تقلبی با لامپ UV

با قرار دادن تراول زیر لامپ UV، در صورت اصل بودن اسکناس، الگوهای UV ظاهر می‌شود. این نوع تجهیزات هم قیمت پایین‌تری نسبت به ماشین‌های خودکار دارند.

جمع‌بندی

گردش اسکناس امروزه بسیار کنترل و تنظیم شده است. با این حال کلاهبرداران اکنون ابزارهای فنی برای جعل بسیار دقیق اسکناس در اختیار دارند. در این میان تراول‌های 50 و 100 هزارتومانی بیشترین آمار جعل را دارند. با استفاده از دستگاه‌های تشخیص اسکناس، روش های تشخیص تراول تقلبی و ویژگی‌های امنیتی این ایران چک‌ها به راحتی می‌توان از گردش اسکناس‌های جعلی خودداری کرد.

منابع:

naghdineh

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی