روش های تشخیص پول تقلبی

راه‌های زیادی برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن اسکناس‌ها وجود دارند. به طور مثال، لامپ‌ها و خودکارهای دارای اشعه ماوراء بنفش برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن اسکناس‌ها، ابزارهای مفیدی هستند. اما ویژگی‌های فیزیکی اسکناس مانند جوهر، واترمارک و متن نیز می‌توانند به افراد در تشخیص پول اصل از تقلبی کمک کنند. در این مقاله از داده پردازی پارا سامانه پارس به روش های تشخیص پول تقلبی خواهیم پرداخت.

آشنایی با روش های تشخیص پول تقلبی

یکی از نگرانی‌های مردم عادی و بسیاری از کسب‌و‌کارها، دریافت پول تقلبی می‌باشد. امروزه شمار پول‌های تقلبی در بازار بسیار زیاد شده است و با وجود شباهت بالایی که پول‌های تقلبی به پول اصل دارند، تشخیص آنها کمی دشوار است. در ادامه به معرفی روش‌های تشخیص پول‌های تقلبی خواهیم پرداخت.

جوهرهای مغناطیسی و تغییر رنگ

یکی از اولین مواردی که برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن اسکناس‌ها باید مورد بررسی قرار بگیرد، این است که آیا اسم اسکناس در گوشه سمت راست پایین، دارای جوهر رنگی متغیر می‌باشد یا خیر. از سال 1996 تا کنون، تمام اسکناس‌ها دارای این ویژگی امنیتی هستند. اگر یک اسکناس را ثابت نگه دارید و سپس آن را به جلو و عقب کج کنید، می بینید که رنگ عدد در گوشه پایین سمت راست، تغییر می کند. در حالی که در اسکناس‌های تقلبی این ویژگی وجود ندارد.

آشنایی با روش های تشخیص پول تقلبی

واترمارک

واترمارک یکی از ویژگی‌های امنیتی اسکناس‌های معتبر و یکی از روش های تشخیص پول تقلبی است. بسیاری از اسکناس‌های جدید از یک واترمارک استفاده می‌کنند که در واقع یک کپی از صورت روی اسکناس است، ولی روی اسکناس‌ها فقط یک شکل بیضی مشخص است. در ادامه، مواردی ذکر شده‌اند که باید هنگام مشاهده واترمارک اسکناس در نظر داشته باشید:
• واترمارک فقط باید زمانی قابل مشاهده باشد که اسکناس را زیر نور نگه دارید.
• این گزینه باید در سمت راست اسکناس باشد.
• اگر واترمارک صورت است، باید دقیقاً با صورت روی اسکناس مطابقت داشته باشد. گاهی اوقات در اسکناس‌های جعلی‌، واتر مارک پایین‌تر یا بالاتر چاپ می‌شود. در چنین حالتی، صورت با واترمارک مطابقت ندارد.
• اگر هیچ واترمارکی وجود نداشته باشد یا واترمارک بدون نور قابل مشاهده باشد، به احتمال زیاد اسکناس تقلبی است.

درخشش نخ امنیتی زیر نور فرابنفش

یکی دیگر از روش های تشخیص پول تقلبی استفاده از ابزارها و فناوری‌هایی است که از نور ماوراء بنفش استفاده می‌کنند. این یک راه واضح و مطمئن برای تشخیص تقلبی بودن اسکناس است. به طور مثال، نخ امنیتی روی اسکناس‌های اصل، زیر نور فرابنفش در رنگ‌های زیر می درخشد:
• در اسکناس 5 دلاری: به رنگ آبی
• اسکناس 10 دلاری: به رنگ نارنجی
• در 20 دلاری: به رنگ سبز
• اسکناس 50 دلاری: به رنگ زرد
• برای اسکناس 100 دلاری: به رنگ قرمز/صورتی

شماره سریال

بررسی شماره سریال اسکناس، یکی دیگر از روش های تشخیص پول تقلبی می‌باشد. حرفی که شماره سریال اسکناس با آن شروع می‌شود، مربوط به یک سال خاص است، بنابراین اگر حرف شماره سریال با سال چاپ شده روی اسکناس مطابقت نداشته باشد، آن اسکناس تقلبی است.

روش های تشخیص پول تقلبی و شماره سریال

پرتره یا عکس روی اسکناس

معمولا پرتره روی اسکناس‌های اصل، با کیفیت بالایی چاپ می‌شود. در حالی که این پرتره در اسکناس‌های تقلبی با کیفیت پایین چاپ شده یا برای چاپ آن از رنگ‌های کدر استفاده ‌شده است. بنابراین بررسی پرتره روی اسکناس می‌تواند یکی از روش های تشخیص پول تقلبی باشد.

نخ‌های قرمز و آبی

اگر به یک اسکناس اصل دقت کنید، خواهید دید که نخ‌های قرمز و آبی بسیار کوچکی در بافت اسکناس بافته‌ شده‌اند. البته چاپگرهای تقلبی سعی می‌کنند این بافت‌ها را با چاپ الگویی از نخ‌های قرمز و آبی روی اسکناس‌های تقلبی ایجاد نمایند. اما با کمی دقت خواهید دید که آنها صرفا چاپ سطحی هستند. بنابراین از این طریق نیز می‌توان اسکناس تقلبی را تشخیص داد.

چاپ برجسته

یکی از روش های تشخیص پول تقلبی بررسی چاپ برجسته روی اسکناس‌ است. زیرا همه اسکناس‌های معتبر دارای چاپ برجسته هستند تا بازتولید آنها را برای جاعلان دشوار کند. برای تشخیص چاپ برجسته، ناخن خود را به دقت پایین اسکناس بکشید. شما باید کمی لرزش روی ناخن خود از برجستگی‌های چاپ برجسته احساس کنید. اگر این بافت را احساس نمی‌کنید، پس باید اسکناس را بیشتر بررسی نمایید. زیرا احتمال این که اسکناس مورد نظر تقلبی باشد، بالا است.

بررسی حاشیه‌ها، چاپ یا متن تار

در اسکناس‌های تقلبی، حاشیه‌ها، چاپ یا متن روی اسکناس به طور قابل‌توجهی تار است. اسکناس‌های معتبر با استفاده از صفحات چاپی برش خورده ساخته می‌شوند که خطوط بسیار ظریفی ایجاد می‌کنند، بنابراین بسیار دقیق به نظر می‌رسند. اما چاپگرهای تقلبی معمولاً توانایی بالایی در ایجاد جزئیات ندارند. برای تشخیص پول تقلبی از اصل توصیه می‌شود به حاشیه‌ها به طور ویژه دقت کنید تا ببینید آیا قسمت‌های تار در حاشیه اسکناس‌ها وجود دارند یا خیر. همچنین اسکناس‌های معتبر دارای چاپ ریز یا متن ریز چاپ‌شده هستند که در جاهای مختلف اسکناس قرار دارند. اگر میکروچاپ حتی زیر ذره‌بین قابل خواندن نباشد، احتمالاً اسکناس تقلبی است.

جنس و اندازه کاغذ اسکناس

اگر به جنس کاغذ اسکناس توجه کنید، متوجه خواهید شد که اسکناس‌های اصلی از کاغذ مخصوصی تولید شده‌اند. شناسایی جنس کاغذ در واقع یکی از حرفه‌ای‌ترین روش‌ های تشخیص پول تقلبی می‌باشد. در کشور ما اسکناس‌های اصل از خمیر پنبه تولید می‌شوند و به همین دلیل، از کیفیت بالایی برخوردار هستند. در حالی که اسکناس‌های تقلبی از کاغذهای بی‌کیفیت تولید می‌شوند. همچنین رنگ چاپ‌شده روی اسکناس‌های اصل، بسیار روشن و شفاف است. ولی در اسکناس‌های تقلبی، نوشته‌ها و عکس‌ها با رنگ کدر و مات چاپ شده‌اند. به‌علاوه، اسکناس‌های اصل از اندازه‌های استانداردی برخوردار هستند، اما اسکناس‌های تقلبی معمولا با اندازه‌های نامتناسب تولید می‌شوند.

روش های تشخیص پول تقلبی و جنس کاغذ

دستگاه تشخیص پول تقلبی

امروزه با پیشرفت فناوری، دستگاه‌هایی برای تشخیص پول تقلبی به بازار عرضه شده‌اند که توانسته‌اند توجه افراد زیادی را به خود جلب کنند. این دستگاه‌ها معمولا برای افرادی که با مبالغ بالای پول نقد سرکار دارند، مناسب می‌باشند و قیمت نسبتا ارزانی هم دارند. در واقع این دستگاه‌ها با استفاده از لامپ‌های uv یا ماورای بنفش می‌توانند در زمان خیلی کوتاه، پول تقلبی را شناسایی کنند.

کدام روش تشخیص پول تقلبی بهتر است؟

گاهی اوقات اسکناس‌های جعلی می‌توانند تعدادی از ویژگی‌های ذکرشده در بالا را داشته باشند، اما بعید است که همه این ویژگی‌ها را یک جا داشته باشند. اگر کسب‌وکار شما درآمد زیادی را به صورت نقدی دریافت می‌کند، توصیه می‌شود که بیش از یک روش جعل را بررسی کنید. تدابیر امنیتی و روش های تشخیص پول تقلبی نه‌تنها برای بازدارندگی مجرمان از تلاش برای جعل پول طراحی شده‌اند، بلکه برای کمک به افراد و کسب‌وکارها هنگام دریافت پول تقلبی نیز مفید می‌باشند.
اگر ابزارهای مناسب برای تشخیص پول تقلبی را فراهم کنید و به کارکنان خود نیز آموزش دهید که چگونه پول جعلی را شناسایی کنند، پول کمتری از دست خواهید داد. برخی از ابزارها مانند چراغ‌های UV برای شناسایی پول‌های تقلبی استفاده می‌شوند. در عین حال می‌توان از آن‌ها برای بررسی اصالت کارت شناسایی مشتریان نیز استفاده کرد.

جمع‌بندی

پول‌های تقلبی یک مشکل بزرگ برای کسب‌وکارها هستند، به ویژه کسب‌وکارهای‌های کوچک که بخش بزرگی از درآمدشان به صورت پول نقد است. آگاهی از نحوه بررسی اسکناس‌ها و تشخیص اسکناس‌های تقلبی می‌تواند به شما در محافظت از درآمدتان کمک کند. با پیشرفت در فناوری چاپ، روش ‌های تشخیص پول تقلبی می‌تواند چالش‌برانگیز باشند. برای شناسایی پول‌های تقلبی، به دنبال نبود ویژگی‌هایی مانند نخ‌های امنیتی، واترمارک، جوهرهای تغییر رنگ و موارد دیگر باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی