سفر-با-اسکناس-تعریف-اسکناس-و-ارزهای-مختلف-300x200

بیش از 200 کشور در جهان وجود دارد و هر کشور واحد پولی متفاوتی استفاده می‌کند. محبوب‌ترین ارزهای جهان عبارتند از دلار، یورو، پوند، دینار، ریال، ین و غیره. هنگام سفر از یک کشور به کشور دیگر، برای انجام معاملات در آن کشور، باید مبادله ارز انجام شود. در مجموع، 180 ارز رسمی در سراسر جهان موجود است. در ادامه می‌توانید با تعریف اسکناس و انواع ارزهای مهم جهان آشنا شوید.

تعریف اسکناس چیست؟

اسکناس، سندی است که توسط بانک صادر می‌شود. این سند به‌عنوان ارز قانونی و روزانه در میلیاردها تراکنش مالی در سراسر جهان کاربرد دارد. اسکناس، به‌عبارت‌دیگر، ارز یا پول محسوب می‌شود. چاپ پول کاغذی معمولا توسط بانک مرکزی یا خزانه‌داری یک کشور تنظیم می‌شود تا جریان وجوه در راستای سیاست پولی حفظ شود.
در اصل، مردم برای کالاها و خدمات یا اشیا باارزش فیزیکی، مانند فلزات گران‌بها، پول پرداخت می‌کردند. باگذشت زمان، دولت‌ها شروع به انتشار اسکناس کردند، کاغذهایی که می‌توانستند با این اشیا باارزش مبادله شوند.

چند ارز در دنیا وجود دارد؟

حدود 180 نوع ارز در جهان وجود دارد که در 195 کشور مختلف به رسمیت شناخته‌شده توسط سازمان ملل متحد استفاده می‌شوند. قدیمی‌ترین واحد پولی جهان که هنوز مورداستفاده قرار می‌گیرد، پوند بریتانیا (GBP) نام دارد. اگرچه اسکناس‌های جدید چاپ‌شده و طرح‌های آن در طول زمان بهبود یافته‌اند، GBP از قرن هشتم واحد پول بریتانیا بوده است. در ادامه فهرست ارزهای برتر در سراسر جهان معرفی شده‌اند:

تعریف اسکناس دلار آمریکا (USD)

دلار آمریکا واحد اصلی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، ایالات متحده است. مانند هر ارز دیگر، دلار توسط بنیادهای اقتصادی از جمله تولید ناخالص داخلی (GDP) و گزارش‌های تولید و اشتغال پشتیبانی می‌شود. سایر ارزهای اصلی، به‌ویژه یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس بر اساس نرخ دلار آمریکا معامله می‌شوند.
هر بانک مرکزی و بانک تجاری دلار را به‌عنوان ارز ذخیره اولیه جهان در اختیار دارد. گفته شده است که هیچ ارزی دیگری جایگزین دلار آمریکا به‌عنوان پر معامله‌ترین ارز نخواهد شد.

اسکناس یورو

یورو در مقایسه با همتایان خود مانند پوند انگلیس یا دلار استرالیا، ارزش کمتری نسبت به دلار آمریکا را به خود اختصاص می‌دهد. دو سری اسکناس یورو وجود دارد. سری اول شامل اسکناس‌های 5 یورو، 10 یورو، 20 یورو، 50 یورو، 100 یورو، 200 یورو و 500 یورو می‌شود.
در سری دوم که به‌عنوان سری اروپا نیز شناخته خواهد شد؛ اسکناس‌های 500 یورویی وجود ندارند. یورو (EUR) از سال 1999 در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا از جمله اسپانیا، پرتغال، قبرس و هلند معرفی شد. پیش از آن، اکثر کشورهای اروپایی واحد پولی خود را داشتند.

تعریف-اسکناس-چیست؟

تعریف اسکناس ین ژاپن (JPY)

این ارز با ارائه نرخ بهره پایین، در مقابل ارزهای با بازده بالاتر، به‌ویژه دلار استرالیا، دلار نیوزلند و پوند انگلیس قرار می‌گیرد.

اسکناس فرانک سوئیس (CHF)

اسکناس‌های فرانک سوئیس توسط بانک ملی سوئیس با مقادیر 10، 20، 50، 100، 200 و 1000 فرانک سوئیس منتشر می‌شود. فرانک سوئیس واحد پول سوئیس و لیختن‌اشتاین است. سوئیس یکی از باثبات‌ترین و ثروتمندترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود.

اسکناس دلار کانادا (CAD)

واحد پول کانادا دلار است و به‌صورت پول کاغذی (اسکناس) و سکه عرضه می‌شود. در هر دلار 100 سنت (¢) وجود دارد. اسکناس‌های کانادا در اندازه‌های 5، 10، 20، 50 و 100 دلاری چاپ می‌شوند.

تعریف اسکناس دلار استرالیا/نیوزیلند (AUD/NZD)

دلار نیوزلند (NZD) واحد پول رسمی نیوزلند است. NZD از 100 سنت تشکیل شده است و اغلب با نماد $ یا NZ$ نشان داده می‌شود تا آن را از سایر ارزها بر اساس دلار متمایز کند. این اسکناس در جزایر کوک، نیوئه، توکلائو و جزایر پیتکرن کاربرد دارد.
AUD (دلار استرالیا یا “Aussie”) واحد پول رسمی کشور استرالیا خواهد بود. این اسکناس نیز از 100 سنت تشکیل شده است و اغلب با نماد $، A$، یا AU$ ارائه می‌شود. AUD در سال 1966 جایگزین پوند استرالیا شد که از دوران مستعمره بریتانیا باقی مانده بود. دلار استرالیا واحد پول ایالت‌های نائورو، تووالو و کیریباتی محسوب می‌شود.

اسکناس راند آفریقای جنوبی (ZAR)

اسکناس راند آفریقای جنوبی پول ملی کشور آفریقای جنوبی در نظر گرفته می‌شود. نمادآن ZAR مخفف واحد پول راند در بازارهای ارز خارجی (فارکس) خواهد بود. این اسکناس از 100 سنت تشکیل شده است و اغلب با نماد R ارائه می‌شود. در بیشتر موارد، ارزش راند به قیمت طلا، اصلی‌ترین صادرات آفریقای جنوبی ارتباط دارد.

تعریف-اسکناس-دلار-

تعریف اسکناس دینار

دینار شکل ارزی است که در تعدادی از کشورهای خاورمیانه استفاده می‌شود. این ارز اولین‌بار در اواخر دهه 600 به‌عنوان یک “سکه اسلامی” توسط خلیفه اموی معرفی شد. دینار در تونس، صربستان، الجزایر، کویت، لیبی، اردن و عراق مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اسکناس پزو

پزو واحد پول فیلیپین و چندین کشور آمریکای لاتین محسوب می‌شود. پزو توسط پادشاهان اسپانیایی فردیناند و ایزابلا وارد اسپانیا شد که در سال 1497 سیستم پول اسپانیا را اصلاح کردند. این پول در سراسر اسپانیا و مستعمرات آن مورد استفاده قرار گرفت. هنگامی که مستعمرات اسپانیا در قاره آمریکا استقلال یافتند، اکثر آنها پزو را به‌عنوان واحد پول خود نگه داشتند. شیلی، کوبا، کلمبیا، مکزیک و اروگوئه از پزو استفاده می‌کنند.

تعریف اسکناس روپیه

روپیه واحد پولی خواهد بود که در هند و پاکستان استفاده می‌شود. نام آن از کلمه سانسکریت روپیا (“نقره”) گرفته شده است. روپیه توسط حاکمان سلسله مغول در اواخر دهه 1500 مورد استفاده قرار گرفت. روپیه نام واحد پولی مورد استفاده در موریس، نپال و سیشل خواهد بود.

قوی‌ترین ارز دنیا کدام است؟

قوی‌ترین ارزهای دنیا آنهایی هستند که بالاترین ارزش را در مقایسه با سایر ارزها دارند. نرخ ارز خارجی تعیین می‌کند که کدام ارز در هر زمان معین قوی‌ترین است. اگرچه دلار آمریکا یکی از پرکاربردترین ارزهای جهان به‌شمار می‌رود اما لزوما قوی‌ترین نیست. 7 ارز برتر دیگر جهان عبارتند از:

– دینار کویت (KWD)
– دینار بحرین (BHD)
– ریال عمان (OMR)
– دینار اردن (JOD)
– پوند انگلیس (GBP)
– دلار جزایر کیمن (KYD)
– یورو (EUR)

تعریف-اسکناس-.jpg

لیست اسکناس و نمادهای ارز کشورهای مختلف

در جدول زیر فهرست جامع مجموعه‌ای از نمادهای ارز از کشورهای مختلف در سراسر جهان ارائه شده است. این فهرست طیف متنوعی از نمادهای پولی مورداستفاده در کشورهای مختلف را نشان می‌دهد.

 

کشور نماد ارز اسم ارز
دلار آمریکا $ ایالات متحده
یورو اتحادیه اروپا
پوند انگلیس £ انگلستان
ین ژاپن ¥ ژاپن
فرانک سوئیس CHF سوئیس
دلار استرالیا AU$ استرالیا
دلار کانادایی CA$ کانادا
یوان چین ¥ چین
روپیه هند هند
روبل روسیه روسیه
وون کره جنوبی کره جنوبی
رئال برزیل R$ برزیل
پزو مکزیک Mex$ مکزیک
راند آفریقای جنوبی R آفریقای جنوبی
ریال عربستان عربستان سعودی
درهم امارات د.إ امارات متحده عربی
شکل اسرائیل اسرائیل
لیر ترکیه بوقلمون
کرون سوئد kr سوئد
کرون نروژ kr نروژ
دلار نیوزلند NZ$ نیوزلند
دلار سنگاپور S$ سنگاپور
دلار هنگ‌کنگ HK$ هنگ‌کنگ
رینگیت مالزی RM مالزی
روپیه اندونزی Rp اندونزی
پوند مصر مصر
نایرا نیجریه نیجریه
شیلینگ کنیا KSh کنیا
پزو آرژانتین $ آرژانتین
پزو شیلی CL$ شیلی
پزو کلمبیا COL$ کلمبیا
سول پرو S/ پرو
بولیوار ونزوئلا Bs ونزوئلا
سدی غنا GH₵ غنا

جمع‌بندی

اکثر کشورها دارای اشکال متمایز اسکناس هستند. تعریف اسکناس و ارزش آن در هر کشوری متفاوت است و در برخی از کشورها از یک نوع اسکناس مانند یورو و دلار استفاده می‌شود. برخی از اسکناس ها در کشورهایی همچون انگلیس یا عمان، در مقایسه با دیگر ارزها، از ارزش بالاتری برخوردار هستند.

investopedia

jagranjosh

investopedia

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی