فناوری ریزآینه ها (micromirrors) برای ایجاد نشانه‌های امنیتی ضدجعل روی اسکناس‌ها

در فناوری ریزآینه ها، از تعداد زیادی از آینه‌های بسیار بسیار کوچک استفاده می‌شود. شکل و زاویه قرارگیری این ریزآینه ها به‌گونه‌ای است که یک اثر جمعی از انعکاس‌های آنها باعث تولید یک تصویر مشخص می‌شود. وقتی اسکناس را در زوایای مختلف کج می‌کنی، به‌نظر می‌رسد که این تصویر حرکت می‌کند. با این تکنولوژی، امکان خلق ویژگی‌های امنیتی سه‌بعدی مثل اشیاء شناور یا متحرک بر روی اسکناس‌ها فراهم می‌شود. با تکنولوژی ریزآینه ها می‌توان افکت‌های نوری منحصربه‌فردی بر روی نخ‌ها و فویل‌های امنیتی اسکناس‌ها ساخت.

برخلاف آینه‌های معمولی که از شیشه‌های پوشیده شده با جیوه ساخته شده‌اند، ریزآینه ها یک ساختار لایه‌ لایه محصور شده دارند. در نتیجه احتمال کدر شدن آنها، حداقل تا پایان عمر اسکناس وجود ندارد.

برخلاف هولوگرام، نقش تولید شده با فناوری ریزآینه ها، حتی در نور خیلی کم هم، به‌روشنی قابل شناسایی است. به‌علت وجود انعکاس نوری کارآمد حاصل از ریزآینه ها، درجه کنتراست و وضوح خطوط بسیار زیاد است. اما هولوگرام‌ها، با انکسار و نه انعکاس نور کار می‌کنند که نتیجه یک تصویر مبهم و تار است.

با روکش کردن تصاویر ریزآینه‌ای با دو لایه فیلم نازک متالیک، می‌توان یک ویژگی امنیتی قدرتمند بر روی اسکناس‌ها قرار داد که کاملاً ضدجعل است. با این روش، یک جابه‌جایی رنگی منحصربه‌فرد در زمان کج کردن اسکناس در زوایای مختلف ایجاد می‌شود. کنترل ضخامت لایه فیلم نازک در مقیاس نانو برای رسیدن به یک جابجایی رنگی دقیق ضروری است.

فرآیند شکل‌دهی به ریزآینه ها برای استفاده به‌عنوان ویژگی امنیتی در اسکناس‌ها

در مرحله اول، یک قالب اولیه براساس شابلون طراحی ساخته می‌شود. برای این کار، از یک نرم‌افزار ویژه برای محاسبه اندازه، زاویه مشاهده، و ترتیب قرارگیری تک‌تک ریزآینه ها که در هر سانتی‌متر مربع حدود چهار میلیون عدد هستند، استفاده می‌شود. سپس، طی چندین مرحله شکل‌دهی الکتریکی، یک ابزار تولید می‌شود که از آن برای تولید تصاویر ریزآینه‌ای استفاده می‌کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی