نحوه کار دستگاه پول شمار

مرتب‌سازی و شمارش پول زمان می‌برد. بنابراین، منطقی است که فرآیند شمارش پول نقد تا حدامکان دقیق، سریع و بدون دردسر باشد. بانک‌ها، سازمان‌های دولتی، و مشاغلی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌های رفاه و خرده‌فروشی‌ها در دستگاه اسکناس شمار سرمایه‌گذاری می‌کنند. نحوه کار دستگاه پول شمار به‌گونه‌ای است که می‌تواند با ارائه دقت آنی و شناسایی اسکناس‌های جعلی، تقلب را از بین ببرد.

چرا دستگاه پول شمار

اغلب این دستگاه‌ها کارکرد ساده‌ای دارند، قابل حمل هستند و به آموزش کمی نیاز دارند یا این‌که حتی شاید نیازی به آموزش نداشته باشند. البته کمی دانش اضافی می‌تواند باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه شود.
مزایای زیادی در استفاده از فناوری‌های شمارش پول نقد وجود دارد. تقریبا هر کسی که با شمارش، مرتب‌سازی و اصالت پول سروکار دارد، موافق است که این وظایف باید به تکنولوژی واگذار شود. مورد انتظارترین مکان برای دیدن دستگاه اسکناس شمار بانک‌ها هستند.
امروزه تقریبا تمامی بانک‌ها از این دستگاه برای تسریع روند شمارش وجوه نقد و شناسایی پول‌های جعلی استفاده می‌کنند. آشنایی با نحوه کار دستگاه پول شمار می‌تواند به استفاده صحیح آن منجر شود.

دستگاه پول شمار چگونه کار می‌کند؟

اسکناس شمار دستگاهی محسوب می‌شود که برای شمارش اسکناس‌های بانکی خاص یک کشور طراحی شده است. در اینجا، بانکدار دسته‌ای از اسکناس‌ها را به بازوی جلویی دستگاه می‌چسباند و آن به سرعت شروع به شمردن می‌کند. اکثر شمارنده‌های اسکناس امروزه الکترونیکی هستند و یک ریزپردازنده در داخل دارند.
این دستگاه‌ها با کمک ورودی سنسورها و سایر قطعات، اسکناس‌ها را می‌شمارند و پول‌های تقلبی‌ را تشخیص می‌دهند. نحوه کار دستگاه پول شمار با استفاده از فناوری پرتو نور خواهد بود. ریزپردازنده اسکناس‌ها را شمارش می‌کند و این امر با قطع نور انجام می‌شود، زیرا دستگاه به‌طور مداوم اسکناس‌های وارد شده را بررسی خواهد کرد.

لایه دوم فناوری در اسکناس شمار

لایه دوم فناوری مبتنی بر تشخیص الگو است که به دستگاه کمک می‌کند تا بر اساس طراحی منحصربه‌فرد هر نوع اسکناس، آن را شناسایی کند. به‌عنوان مثال، یک اسکناس هزار تومانی و یک اسکناس 50 هزار تومانی تفاوت‌های زیادی دارند که این ریزپردازنده در کسری از ثانیه تشخیص می‌دهد.
یکی دیگر از جنبه‌های مهم دستگاه اسکناس شمار، به‌ویژه آن‌هایی که در بانک استفاده می‌شود، توانایی آنها در تشخیص اسکناس‌های تقلبی است. برخی از دستگاه‌ها می‌توانند اسکناس‌های تقلبی را با استفاده از نور برای مشخص‌کردن نمادهایی که روی آنها حک می‌شود، شناسایی کنند.
بنابراین، نحوه کار دستگاه پول شمار به شکلی خواهد بود که نیازی نیست نگران شمارش اشتباه یا پول‌های تقلبی باشید، زیرا اسکناس‌ها با سرعت برق شمرده و بررسی می‌شوند. بنابراین شناسایی اسکناس‌های تقلبی یکی از مهم‌ترین وظایف نسل فعلی دستگاه شمارنده اسکناس است.

فناوری در اسکناس شمار نحوه کار دستگاه پول شمار
اجزای اصلی دستگاه اسکناس شمار

دستگاه بررسی و شمارش اسکناس یک سیستم سیگنال ترکیبی است که توسط پردازش دیجیتال یا MCU (واحد میکروکنترلر) هدایت می‌شود. این سیستم با استفاده از قطعات سخت‌افزاری با کارایی بالا طراحی شده است. ضمن آنکه شامل چندین قطعه مکانیکی مانند غلطک، میله و غیره می‌شود.

سنسور نوری

مطابق نحوه کار دستگاه پول شمار، سنسور نوری هر اسکناس عبوری را تشخیص می‌دهد و سیگنال الکتریکی را به میکروکنترلر برمی‌گرداند. یک حسگر نوری شامل یک منبع و گیرنده نوری می‌شود. منبع نوری این سنسور در یک طرف غلتک‌های دوار قرار دارد، درحالی‌که گیرنده نوری در سمت دیگر واقع شده است.
هنگامی که یک اسکناس از بین این قسمت‌های دستگاه شمارش عبور می‌کند، تغییری در جریان گیرنده نوری رخ می‌دهد. این تغییر می‌تواند به‌عنوان یک شمارش در نظر گرفته شود و توسط MCU یا سیستم سیگنال دیجیتال انجام می‌شود.

سنسور نور فرابنفش (UV)

حسگر UV وظیفه تشخیص اسکناس‌های تقلبی را بر عهده دارد. همه اسکناس‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی متفاوتی هستند و می‌توان آنها را در یک نور فرابنفش شناسایی کرد. یک سنسور UV ارزها را در نور فرکانس بالا (نور ماوراء بنفش) بررسی می‌کند. مطابق نحوه کار دستگاه پول شمار، معمولا اسکناس‌های اصلی هیچ نور فرابنفشی انعکاس نمی‌دهند، در حالی‌که ارزهای تقلبی نور ماورا بنفش را منعکس می‌کنند.

سنسور نور مرئی

یک حسگر نور مرئی تصاویر ارزهای بانکی را مانند چشمان ما می‌بیند. این حسگرهای نوری معمولا برای تشخیص شماره سریال و غیره استفاده می‌شود.

سنسور نور مادون قرمز (IR)

این سنسورها برای تشخیص اسکناس‌های به‌هم چسبیده در دستگاه اسکناس شمار کاربرد دارد.

سنسور مغناطیسی

حسگر مغناطیسی میدان مغناطیسی را برای تجزیه و تحلیل خود فراهم می‌کند.

سنسور ضخامت

ضخامت اسکناس‌ها برای بررسی وجود نوار شفاف روی آن‌ها بررسی می‌شود. مطابق نحوه کار دستگاه پول شمار، در این دستگاه دو نوع سنسور ضخامت وجود دارد که یکی از امواج اولتراسونیک و دیگری از روش مکانیکی برای اندازه‌گیری ضخامت استفاده می‌کند.

سیستم سیگنال یا MCU

این واحد مادربرد اسکناس شمار است و سیگنال‌های کنترلی مختلفی را به سنسورها ارسال و عملکرد موتور دوار را با میله‌ها کنترل می‌کند. هر دستگاه یک میکروکنترلر از پیش برنامه‌ریزی‌شده برای عملکردهای موردنیاز مانند بررسی اسکناس‌های خاص یک کشور ارائه می‌دهد.

موتور

دستگاه شمارنده اسکناس حاوی موتوری برای چرخاندن غلتک‌ها در حین شمارش و بررسی اسکناس‌ها است. یک واحد کنترل نیز برای کنترل ثبات سرعت موتور وجود دارد.

موتور نحوه کار دستگاه پول شمار

موارد استفاده از دستگاه اسکناس شمار

این دستگاه حوزه‌های کاربردی بسیاری دارد. برخی از آنها در زیر ارائه شده است:
– در مؤسسات بانکی و مالی
– در بیمارستان‌ها
– مدارس و کالج‌ها
– مراکز خرید
– هتل‌ها و رستوران‌ها

انواع دستگاه‌های شمارش وجه نقد

انواع دستگاه‌های پول شمار شامل موارد زیر می‌شود:

دستگاه شمارش قبض

مطابق نحوه کار دستگاه پول شمار، برای شمارش و مرتب‌سازی پول‌های کاغذی تنظیم شده‌ است. آن‌ها می‌توانند تعداد اسکناس‌ها را بشمارند و ارزش کل و تعداد شمارش شده را تعیین کنند.

دستگاه شمارش سکه

دستگاه‌های سکه شمار به‌طور خاص برای شمارش و مرتب‌سازی سکه‌ها ساخته شده‌اند. آن‌ها می‌توانند تعداد سکه‌ها را بشمارند، ارزش سکه‌ها را تعیین کنند و حتی گاهی اوقات سکه‌ها را براساس ارزش‌های مختلف مرتب سازند.

دستگاه‌های ترکیبی

این دستگاه،‌ ماشین‌هایی هستند که می‌توانند پول‌های کاغذی و سکه‌ها را بشمارند و مرتب سازند. آن‌ها ارزش پول را تعیین می‌کنند و اسکناس‌ها و سکه‌ها را با توجه‌به ارزش هریک از‌ آن‌ها مرتب خواهند کرد.

تمایز دهنده در اسکناس شمار چیست؟

این دستگاه‌ها صرفا ارزش پول شمارش‌شده را نمایش نمی‌دهند. بنابراین، مطابق نحوه کار دستگاه پول شمار بدون نیاز به مرتب‌سازی و قراردادن اسکناس‌های هم ارزش در دستگاه، این امکان را دارید تا انواع اسکناس‌ها را در دستگاه قرار دهید.

هر دسته اسکناس با استفاده از حسگرهای مختلف اسکن و شناسایی می‌شود. مجموع تعداد اسکناس‌ها به همراه مبلغ کلی محاسبه خواهد شد. با استفاده از فناوری‌های مختلف تشخیص تقلب، از جمله اشعه ماورا بنفش (UV)، مغناطیسی (MG) و مادون قرمز (IR)، اسکناس‌ها با توجه‌به نمادهایی که روی آن‌ها حک شده‌اند، اسکن می‌شوند.

به این ترتیب، تقلبی یا غیرتقلبی بودنشان را می‌توان دریافت؛ کاری که انجام آن با چشم غیرمسلح غیرممکن است. این دستگاه‌ها قادر به پردازش اسکناس‌های نو و کهنه هستند و برخی از آنها از مزایایی مانند تعیین اسکناس‌های آلوده و کثیف برخوردار خواهند بودند.
این دستگاه‌ها به‌راحتی با هر سیستم کامپیوتری ارتباط دارند. برخی از آنها دارای واحد نمایشگر خود هستند در حالی‌که برخی دیگر از نمایشگرهای دیگری استفاده می‌کنند. نیاز به اعتبارسنجی اصالت اسکناس‌ها به‌طور چشمگیری افزایش یافته است که این نیاز، مستلزم بهبود مستمر فناوری‌های تشخیص تقلب خواهد بود.

دستگاه‌های ترکیبی نحوه کار دستگاه پول شمار
جمع‌بندی

هر کسب‌وکار یا سازمانی نیازهای خاص خود را دارد. اما تقریبا هر شرکتی که با شمارش پول، مرتب‌سازی و اعتبارسنجی سروکار دارد، باید این وظایف را به فناوری دستگاه‌های پول شمار بسپارد. دستگاه مطابق نحوه کار دستگاه پول شمار به این شکل است که مجموعه‌ای از اسکناس‌ها را شمارش می‌کند و می‌توانند اسکناس‌های جعلی را با استفاده از یک سیستم اسکن الکترونیکی پیشرفته پیدا کند.

teksetra

scienceabc

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی