ویژگی ‌های امنیتی اسکناس 10 هزار تومانی

اسکناس 10 هزار تومانی ایران برای اولین بار در سال 1389 در بانک‌ها توزیع شد. این اسکناس یکی از امن‌ترین اسکناس‌های جهان با اقدامات متعدد ضد جعل است. این اسکناس با امید به کاهش نیاز به چک‌هایی که ایرانیان برای هر تراکنش بزرگ باید از آن استفاده کنند، معرفی شد. در زیر ویژگی‌ های امنیتی اسکناس 10 هزار تومانی بازگو شده است.

ویژگی ‌های امنیتی اسکناس 10 هزار تومانی

اسکناس 10 هزار تومانی با هدف افزایش امنیت و تسهیل مبادلات به بازار عرضه گردید. این اسکناس‌ها دارای مشخصات و ویژگی‌های امنیتی منحصربه‌فرد خود می‌باشد که برخی از آنها به شرح زیر است.

1- واترمارک ترکیبی تصویر امام خمینی (ره) و رقم (100.000)

واترمارک سه بعدی امام خمینی در سمت چپ اسکناس در خمیر کاغذ تعبیه شده است. هنگامی که اسکناس در مقابل نور قرار می‌گیرد، تصویر از هر دو طرف قابل‌مشاهده خواهد بود.

2- طرح مکمل

در قسمت چپ این اسکناس در گوشه پایین عدد 100000 با چاپ مکملش در پشت اسکناس در مقابل نور قابل‌مشاهده می‌باشد.

3- ریز چاپ

حروف کوچک، اعداد و یا تصاویری که به‌سختی با چشم غیرمسلح قابل تشخیص هستند، اما با بزرگ‌نمایی کم (زیر لوپ) قابل‌مشاهده می‌باشند. در سمت جلوی اسکناس به صورت ریز چاپ و ریزحروف نوشته شده است.

4- چاپ برجسته

جلوی اسکناس به 3 رنگ قهوه‌ای، یاسی و سبز روشن شامل تصویر حضرت امام خمینی (ره) در حاشیه و متن می‌باشد. پشت اسکناس نیز به 3 رنگ قهوه‌ای مایل به زیتونی تیره و سبز روشن شامل آرامگاه سعدی، حاشیه و متونی است که به راحتی با انگشتان دست قابل‌لمس هستند.

5- نخ امنیتی جاسازی شده

این اسکناس دارای نخ امنیتی فلورسنت پلی‌استر می‌باشد. بر روی نخ عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نوشته شده که در زیر نور UV در 3 رنگ قرمز، آبی و سبز قابل‌مشاهده است.

6- نخ امنیتی پنجره‌دار

نخ امنیتی پنجره‌دار هولوگرافیک با عرض 2.5 میلی‌متر شامل آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در امتداد طول که در برابر نور در 7 رنگ با تغییر زاویه نور قابل‌مشاهده است و عدد بی‌رنگ (100000) در برابر نور مشاهده خواهد شد.

7- علامت چاپ برجسته برای نابینایان

از علامت چاپ برجسته برای نابینایان در این اسکناس استفاده شده است. این علامت دارای رنگ قهوه‌ای می‌باشد و از چهار دایره در گوشه سمت چپ پایین و در سمت جلوی اسکناس تشکیل شده است.

8- تصاویر خطی

هر تصویر خطی حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود می‌باشد که طراحی این تصاویر بااستفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام شده است. در حالی که در نمونه‌های تقلبی آن، از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به‌وسیله ابزارهایی نظیر ذره‌بین قابل تشخیص هستند.

9- تصویر نهفته

هنگامی که اسکناس به صورت افقی در سطح چشم کج و در برابر نور نگه داشته می‌شود، با چاپ قلمی (100000) در حاشیه پایین قابل تشخیص است.

10- الیاف فلورسنت نامرئی و جوهر فلورسنت

الیاف فلورسنت نامرئی در سمت جلو و پشت اسکناس زیر نور UV در چهار رنگ زرد، آبی، سبز و قرمز مشاهده می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی