زیبایی و کیفیت، دو مقوله‌ مهم و جدا‌نشدنی در هر جنبه‌ای از زندگی هستند و این شامل اسکناس‌ها نیز می‌شود. برخی کشور‌های جهان، اسکناس‌هایی خاص با طراحی بسیار زیبا و منحصر‌به‌فرد دارند که از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند. طراحی ظاهری خاص و هدفمند، تصاویر برجسته، نقش‌های دقیق و واضح و کدهای امنیتی ویژه برای جلوگیری از جعل اسکناس، برخی از ویژگی‌هایی هستند که کیفیت اسکناس ‌های جهان را افزایش می‌دهند.

کیفیت اسکناس‌های برزیل

در اولین مورد از مقاله کیفیت اسکناس ‌های جهان، به اسکناس‌های کشور برزیل می‌پردازیم. اسکناس‌های کشور برزیل، بیشتر به‌دلیل ظاهر و طراحی خاصی که دارند، مورد توجه قرار می‌گیرند. برای مثال، در یکی از اسکناس‌های این کشور، در یک طرف یک رئال برزیلی (رئال یا رآل برزیلی با نشانه: $R یکای پول کشور برزیل)، مظهر کشور و دولت آن محسوب می‌شود که به‌صورت زن جوانی که تاجی از برگ‌های خلیجی بر سر دارد، طراحی شده است.
در اسکناس‌های برزیلی، برخی از برجسته‌ترین تصاویر جانور بر روی اسکناس‌های برزیلی شامل میخ‌ماهی، جگوار و شیر طلایی تامارین است. جدیدترین اسکناس کشور برزیل در اوایل سال 2020 منتشر شد و تصویر گرگ یال‌دار دارد.

کیفیت اسکناس‌های مالزی

در معرفی کیفیت اسکناس ‌های جهان، طراحی رینگیت مالزی (واحد پول کشور مالزی) برای پیش‌بینی و نگاه به آینده قابل‌توجه خواهد بود. طرح اسکناس‌های آن بر روی Wawasan 2020 تمرکز دارد و چشم‌اندازی که ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر چهارم و هفتم مالزی ارائه کرده است.
این ایده پیش‌بینی می‌کرد مالزی تا سال 2020 به کشوری مرفه و توسعه‌یافته تبدیل خواهد شد. اسکناس‌های رینگیت مالزی این دیدگاه را با تصاویری از صنایع مختلف و نمادهای اقتصادی، مانند برج کوالالامپور، هواپیمای بوئینگ 777، خطوط هوایی مالزی و خط ترانزیت ریلی Kelana Jaya را منعکس می‌کنند.

کیفیت اسکناس‌های مکزیک

با بررسی بیشتر کیفیت اسکناس ‌های جهان، متوجه می‌شویم که اسکناس‌های پزو مکزیک (واحد پول کشور مکزیک)، دارای تاریخچه‌ای طولانی هستند. این اسکناس‌ها به‌عنوان معیاری برای تمام ارزهای آمریکای شمالی در اواخر قرن 18 مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
آخرین سری اسکناس‌های این کشور، چهره‌ها و دوره‌های مهمی از تاریخ مکزیک و انواع مختلف زمین‌های این کشور را به‌تصویر می‌کشند. در سال 2018، اسکناس 500 پزوی مکزیک، توسط انجمن بین‌المللی اسکناس برای جایزه معتبر اسکناس سال نامزد شد.
اگرچه در نهایت به کشور کانادا باخت، اما کماکان این اسکناس به دلیل طراحی جالبش شایسته قدردانی است. در قسمت روی اسکناس، تصویر بنیتو خوارز، اولین رئیس جمهور بومی مکزیک و در پشت آن، نهنگ‌های خاکستری طراحی شده‌اند.

مکزیک کیفیت اسکناس ‌های جهان

کیفیت اسکناس‌های آفریقای جنوبی

به گفته بانک مرکزی آفریقای جنوبی، اسکناس‌ها نه تنها به‌عنوان ابزاری جهت پرداخت هزینه عمل می‌کنند، بلکه پنجره‌ای به کشور، مردم، میراث و فرهنگ آن کشور نیز هستند. اسکناس‌ها گاهی اوقات دستاوردها و آرزوهای یک ملت و مردم آن را منعکس می‌کنند.
با در نظر گرفتن این موضوع، رند (واحد پول آفریقای جنوبی) در پنج فرقه مجزا که منعکس‌کننده حیات‌وحش آفریقای جنوبی هستند، عرضه می‌شود که در هر کدام تصویر یکی از حیوانات بزرگ آفریقا یعنی، کرگدن، فیل، شیر، بوفالو و پلنگ وجود دارد. در طرف دیگر اسکناس نیز چهره نلسون ماندلا نقش بسته است.

کیفیت اسکناس‌های آرژانتین

به‌عنوان اشاره‌ای به جانوران و گیاهان کشور آرزانتین، جدیدترین سری اسکناس‌های پزو این کشور که بین سال‌های 2016 تا 2018 منتشر شدند، تصویر پرندگان، پستانداران و مکان‌های دیدنی طبیعی به چشم می‌خورد. این سری اسکناس‌ها شکل منحصربه‌فردی هم دارند، زیرا جلوی اسکناس‌ها عمودی و پشت آن‌ها افقی است.
ضمن آن‌که اسکناس 1000 پزوی آرژانتین یکی از رقبای جایزه برترین کیفیت اسکناس ‌های جهان در انجمن بین‌المللی اسکناس در سال 2017 بود. چرا که این اسکناس بر روی پرنده ملی این کشور، یعنی Rufous hornero تمرکز دارد و اثر پنجه و زیستگاه آن را به نمایش می‌گذارد.

کیفیت اسکناس‌های هند

در ششمین مورد از کشور‌هایی که برای قرارگرفتن در لیست بالاترین کیفیت اسکناس ‌های دنیا تلاش می‌کنند، به هند می‌رسیم. جدیدترین سری اسکناس‌های روپیه هند در چندین رنگ مختلف از جمله اسطوخودوس، سرخابی و آبی فلورسنت موجود هستند.
در هر کدام از آن‌ها پرتره‌ای از مهاتما گاندی، تصویری از نمادهای فرهنگی مهم هندوستان مانند معبد خورشید هند و مأموریت مدارگرد مریخ سازمان تحقیقات فضایی هند طراحی شده است.

اسکناس‌های سوئیس، بالاترین کیفیت اسکناس‌ های جهان

فرانک سوئیس نیز بالا‌ترین کیفیت اسکناس ‌های جهان را دارد و برنده جوایز متعدد پول ملی نه‌تنها در سوئیس، بلکه لیختن اشتاین نیز محسوب می‌شود. جدیدترین سری اسکناس‌های فرانک، دست‌ها را با حرکات مختلف نشان می‌دهند که طراحی بسیار هنرمندانه‌ای است. به‌عنوان مثال، اسکناس 1000 فرانکی دو دست را نشان می‌دهد که در حال دست‌دادن با هم هستند.

سوییس کیفیت اسکناس ‌های جهان

کیفیت اسکناس‌های نیجریه

اسکناس‌های نیجریه، به‌دلیل وجود امضای یک زن، امضای پریسیلا اکوره الجه (Priscilla Ekwere Eleje)، اولین مدیر زن عملیات ارزی بانک مرکزی نیجریه، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فقط یک اسکناس نیجریه‌ای دیگر تا به‌حال تصویری از زنان را نشان می‌دهد و آن، اسکناس 20 نایرا محسوب می‌شود که تصویری از سفالگر مشهور لادی کوالی بر روی آن چاپ شده است.
سکه‌های کوبو نیجریه نیز در نوع خود بسیار زیبا هستند. چرا که هر سکه در طراحی خود یک نماد طبیعی یا اقتصادی مهم کشور نیجریه مانند بادام زمینی، ذرت و درختان نخل دارد.

کیفیت اسکناس‌های کانادا

انجمن بین‌المللی اسکناس جهان، اسکناس 10 دلاری کانادا را به‌عنوان اسکناس سال 2018 به‌رسمیت شناخت. این اسکناس از این جهت در بین برترین‌‌ اسکناس‌های جهان قرار می‌گیرد. اسکناس 10 دلاری کانادا دارای موضوع عدالت اجتماعی محسوب می‌شود و تصویر ویولا دزموند، فعال حقوق مدنی کانادایی که به نابرابری حقوق رنگین پوستان در این کشور اعتراض کرد، در قالب آن نقش بسته است.
با این‌حال، دلار کانادا نه‌تنها به‌دلیل طراحی بصری، بلکه از لحاظ مواد مورد استفاده در ساخت آن نیز، شایسته توجه ویژه خواهد بود. بنابراین، باید در لیست برترین کیفیت اسکناس ‌های جهان قرار گیرد. از آغاز سال 2011، بانک مرکزی کانادا به‌طور کامل استفاده از کاغذ در چاپ اسکناس‌ها را به پلیمرهای مصنوعی تغییر داد. این امر باعث می‌شود دلار کانادا در درازمدت با محیط زیست سازگار‌تر باشد و از ارزهای کاغذی سنتی پیشی بگیرد.

کیفیت اسکناس ‌های جهان کانادا
کیفیت اسکناس‌های نیوزیلند

در سال 2015 نیوزیلند به‌عنوان دارنده بهترین اسکناس سال انتخاب شد و یکی از اسکناس‌هایی محسوب می‌شود که در جهت ارتقا کیفیت اسکناس ‌های خود در تلاش است. انجمن بین‌المللی بانک‌های جهان، اسکناس‌های پنج دلاری این کشور را به‌دلیل تصاویر هنرمندانه و وجود جزئیات خیره‌کننده آن، به‌عنوان یکی از اسکناس‌های برتر جهان انتخاب کرد.

کیفیت اسکناس‌های استرالیا

کرونا، اگرچه بیماری سخت و خطرناکی بود اما باعث ارتقا کیفیت اسکناس ‌های جهان در برخی کشور‌ها شد. زیرا دیگر مردم تمایلی به دست‌زدن به اسکناس را نداشتند. اسکناس‌های کشور استرالیا، یکی از اسکناس‌هایی هستند که به‌صورت ضد‌آب طراحی شده‌اند. در ساخت این اسکناس‌ها از پلیمری شبیه به موم استفاده می‌شود و بسیار با‌دوام و قابل‌شستشو‌ می‌باشند.

کیفیت اسکناس ‌های جهان استرالیا

جمع‌بندی

اهمیت بالای پول و اسکناس در زندگی موجب شده است که در چاپ آن نیز به مسائلی مانند کیفیت و نوع طراحی توجه ویژه‌ای شود. اسکناس‌هایی که در سراسر جهان چاپ می‌شوند، هرکدام طراحی و کیفیت خاص خود را دارند. در این مقاله نیز به طراحی و کیفیت اسکناس‌ های جهان در چند کشور مختلف پرداختیم که امیدواریم مورد علاقه شما قرار گرفته باشد.

منابع

blog.remitly

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی