امروزه به دلایل متعددی افراد ترجیح می‌دهند که پول نقد خود را در منزل نگهداری کنند. ترس از پرداخت مالیات، عدم اطمینان به موسسات مالی و بانک‌ها و نگهداری پول برای حالات اورژانسی می‌توانند برخی از این دلایل باشند. اما نگهداری از پول نقد زیاد با ریسک‌هایی مثل دزدیده شدن یا از بین رفتن به علل مختلف همراه است. دانستن روش‌هایی برای مخفی کردن پول و نکات نگهداری از آن برای آن دسته از افرادی که تمایل به حفظ نقدینگی خود در جایی غیر از بانک دارند بسیار حائز اهمیت است.

چند روش نگهداری پول نقد زیاد

اگر قرار است مقدار زیادی پول نقد را در محل زندگی خود نگهداری کنید، باید نکاتی را هم مدنظر قرار دهید. چند روش امن برای نگهداری کردن از پول نقد به شرح زیر هستند:

دیوار و کفپوش

شما می‌توانید درون یک کمد دیواری یا بخشی از دیوار را خالی کنید و آن را به یک فضای مخفی دربیاورید. زمین هم جای خوبی برای نگهداری پول و دارایی شما است، چرا که سارق وقت نمی‌کند همه جا را حفر کند. پس درون زمین یک گودال ایجاد کنید، پول را درون کیف ضدآب قرار دهید و در گودال بگذارید‌.

کتابخانه مخفی

قفسه کتاب هم جای خوبی برای درست کردن یک‌ جای مخفی برای نگهداری از پول نقد زیاد است. شما می‌توانید چند کتابی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را به هم بچسبانید و فضای داخلی آن‌ها را تخلیه کنید و به‌عنوان مخفیگاه از آن بهره ببرید.

محفظه مخفی در کشو

یک کشو عمیق انتخاب کنید به طوری که تغییراتی که روی آن اعمال خواهید کرد مشخص نباشد. سپس برای ایجاد کردن یک فضای مخفی یک کفی دیگر ولی با فاصله‌ای که می‌خواهید درون آن قرار دهید. فضای زیر کفی جای مناسبی برای نگهداری پول و طلا است.

نگهداری پول نقد زیاداسکناس‌های درشت نگهداری کنید

برای اینکه پول شما جای کمتری را اشغال کند، باید از درشت‌ترین اسکناس‌های موجود استفاده کنید. به این ترتیب نگهداری از آن‌ها راحت‌تر است و فضای کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.

پول نقد را به طلا و ارز تبدیل کنید

شما قصد دارید پول نقد زیاد نگهداری کنید، اما این پول به مرور ارزش کمتری پیدا می‌کند. پس چه بهتر که آن را به صورت طلا و ارز نگهداری کنید تا در طولانی مدت نگران کم شدن ارزش آن نباشید. البته اتاق بچه‌ها یا فضاهای خالی وسایل خانگی هم جای خوبی برای پنهان کردن دارایی‌تان خواهد بود.

مزایا و معایب نگهداری پول نقد در خانه

نگهداری پول نقد زیاد با مزایا و معایبی همراه است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

مزایای نگهداری از پول نقد

از جمله مزایای حفظ نقدینگی در اماکنی غیر از بانک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استفاده در مواقع ضروری

همه‌گیری ویروس کرونا چیز مهمی به ما آموخت و آن هم این است که همیشه باید انتظار اتفاقات پیش‌بینی نشده را داشته باشیم. مهم‌ترین مشکل تکنولوژی مدرن، اتکای زیاد آن به برق است. بلایای طبیعی (طوفان، زلزله، گردباد و سیل) سابقه قوی در ایجاد اختلال شدید در شبکه برق دارند. بدون برق، هیچ راهی برای دسترسی به وجوه موجود در حساب بانکی خود نخواهید داشت. بنابراین می‌توان گفت که پول نقد ضروری‌ترین قلم در لیست اقلام مورنیاز برای بقا است.

2. عدم نیاز به پرداخت تعرفه‌های خدماتی مختلف

نگهداری پول در بانک‌ها و موسسات مالی با تعرفه و کارمزدهای مختلفی همراه است. شما هربار که تراکنشی انجام می‌دهید مبلغی به‌عنوان کارمزد از حساب شما کسر می‌شود‌. شما نمی‌دانید که بانک موردنظر برای چه مواردی کارمزد و تعرفه تعیین کرده است. بنابراین یکی دیگر از مزایای نگهداری از پول نقد زیاد در مخفیگاه‌های شخصی می‌تواند همین مورد باشد‌.

3. وقتی پول همراهتان نباشد کمتر خرج می‌کنید

کارت‌های اعتباری کار خرید چه‌ از منزل یا محل کار و چه از بازار را راحت کرده‌اند. همین راحتی در پرداخت آنی باعث شده که خریدهای غیرضروری هم بیشتر شود. شما چیزی را در فروشگاه آنلاین می‌بینید و تصمیم می‌گیرید آن را در همان لحظه خریداری کنید. حالا اگر به جای کارت اعتباری، پول خود را به صورت نقد داشته باشید امکان خرج کرد‌ن‌های بیهوده هم کاهش می‌یابد. در نتیجه شما می‌توانید به طور موثرتری پول پس‌انداز کنید.

4. پول نقد از دام کلاهبرداری در امان است

مجرمان سایبری از میلیون‌ها کلاهبرداری استفاده می‌کنند تا به پول‌هایی که به سختی به دست آورده‌اید دست پیدا کنند. فناوری فرصت‌های زیادی را برای رونق جرم فراهم می‌کند و وجود اطلاعاتی مثل رمز عبور و نام کاربری می‌توانند باعث از دست رفتن بخش قابل‌توجهی از دارایی‌تان شود.
پول نقد زیاد که در خانه نگهداری می‌کنید در برابر هک‌ها، معایب و کلاهبرداری‌های آنلاین غیرقابل نفوذ است. البته باز هم وجود پول زیاد در اماکن شخصی ممکن است سارقین را به سمت آن بکشاند. اما سرقت رمز عبور برای یک هکر باتجربه بسیار ساده‌تر از سرقت گاوصندوق شما توسط یک سارق است.

معایب نگهداری پول نقد زیاد

در حالی که نگه داشتن پول نقد ایده خوبی است اما متاسفانه معایبی هم دارد که در اینجا چند مورد را شرح می‌دهیم.

1. بازیابی پول نقد دزدیده شده سخت است

نگهداری پول نقد زیاد در محل زندگی شخصی می‌تواند شما را هدف سرقت قرار دهد و حتی پس از دزدی، امکان بازیابی دارای مسروقه بسیار کم است. داده‌های آماری نشان می‌دهند که در سال 2021، تنها 2.6 درصد از 1.4 میلیارد دلار ارز و اسکناس از دست رفته بازیابی شد.
معمولا در بانک و موسسات مالی این چنین نیست و حساب‌های بانکی در برابر سرقت محافظت می‌شوند. یا اگر به هر دلیلی بانک سرمایه خود را از دست بدهد، موظف است که پول شما را به هر طریقی به خودتان برگرداند.

پول نقد زیاد2. با نگهداری پول نقد سودی هم دریافت نمی‌کنید

پول نقد در حساب پس‌انداز می‌تواند سود کسب کند. پول سرمایه‌گذاری شده در بازار می‌تواند بازدهی بیشتری داشته باشد که با تورم همخوانی دارد. اما شما برای پول نقد زیاد که در یک جای شخصی پنهان کرده‌اید قطعا سودی دریافت نخواهید کرد. ارزش پول ملی به دلایل مختلفی پایین می‌آید و عدم کسب بازدهی باعث می‌شود که قدرت خرید شما به مرور زمان با افزایش تورم کاهش پیدا کند.

3. پول نقد به مرور زمان کهنه و خراب می‌شود

نگه داشتن پول در خانه یک عیب دیگر دارد و آن هم این است که به مرور از نظر فیزیکی خراب می‌شود. اگر در مناطق مرطوب یا مستعد سیل زندگی می‌کنید، باید واقعا نگران حفظ پولتان از پوسیدگی باشید.

معایب پول نقد زیادنحوه نگهداری از اسکناس

اسکناس از الیاف ساخته شده است. بنابراین اگر قصد دارید پول نقد زیاد را نگهداری کنید، باید جهت حفظ آن از نظر فیزیکی نکات زیر را رعایت کنید:
– هرگز اسکناس را مچاله و تا نکنید چرا که آثار آن به صورت دائمی روی آن باقی خواهد ماند.
– از منگنه کردن و سنجاق کردن اسکناس‌ها به هم خودداری کنید.
– اسکناس‌ها را درون آب قرار ندهید و با سفیدکننده شستشو ندهید.
– از تراشیدن نوار هولوگرافیک اسکناس بپرهیزید.
– از نوشتن یا یادداشت برداری روی اسکناس خودداری کنید.
– پول نقد زیاد را در محلی خشک و خنک و به دور از رطوبت و نور خورشید قرار دهید. رطوبت توصیه شده برای اسکناس بین 45 الی 55 درصد است.
– بهتر است که همه دارایی خود را به صورت نقد نگهداری نکنید و در چند موسسه، بانک یا مراکز مختلف سرمایه‌گذاری کنید.

نحوه نگهداری پول نقد زیادجمع‌بندی

شاید شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهند دارایی خود را به صورت پول نقد زیاد در جاهای شخصی نگهداری کنند. این کار البته مزایا و معایب خود را دارد و مسئولیت هر اتفاقی درنهایت به عهده خودتان خواهد بود. بنابراین بهتر است که جاهای امنی را برای نگهداری از پول در نظر بگیرید تا هم از نظر فیزیکی سالم بمانند و هم در دید سارقین نباشند. یا اینکه می‌توانید پول خود را به روش‌های امن سرمایه‌گذاری کنید تا چند برابر شود.

wayforth

moneysmartguides

experian

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی