تاریخچه دستگاه پول شمار

پول ‌شمار دستگاهی است که عمدتا برای شمارش دقیق چندین اسکناس در آن‌واحد طراحی شده است. علاوه بر این، برخی از دستگاه‌های پول شمار می‌توانند اسکناس‌ها را دسته‌بندی کنند و اسکناس‌های آسیب‌دیده یا جعلی را تشخیص دهند. در ادامه، تاریخچه دستگاه پول ‌شمار مورد بررسی قرار گرفته است.

اولین دستگاه پول شمار

تاریخچه دستگاه پول ‌شمار به دهه 1920 در ایالات متحده برمی‌گردد. در آن زمان، دستگاه پول شمار توسط شرکت فدرال شمارنده قبض در واشنگتن‌دی‌سی تولید می‌شد. اما این دستگاه خطای زیادی داشت.
پس از آن در دهه 50 میلادی شرکت ژاپنی کیکیو که اکنون گلوری نامیده می‌شود، اولین شمارنده سکه را توسعه داد. هدف از این اختراع تسهیل و ساده‌سازی وظایف کارکنان بانک بود. عملکرد این دستگاه ساده بود. در این دستگاه پول شمار یک دیسک داخلی وجود داشت که به لطف یک میل‌لنگ می‌چرخید تا سکه‌ها را به لبه منتقل کند. مکانیسم آن به گونه‌ای بود که سکه‌ها را بر اساس اندازه آنها برای شمارش متمایز می‌کرد.
در همین حال، شرکت‌های دیگری نیز در حال‌توسعه ایده‌های مشابه بودند. مانند شرکت “دی لا رو” که به “تالاریس” تغییر نام داد و در نهایت نیز به مالکیت شرکت گلوری درآمد.

تکامل ماشین‌های شمارش پول

اندکی بعد از سکه شمار، اسکناس‌شمار آمد که در ابتدا، فقط اسکناس‌های معرفی‌شده را شمارش می‌کرد. سپس این دستگاه تکامل یافت و امکان شمارش مقدار پول بیشتری را فراهم کرد.
سپس ماشین‌های شمارش مدرن از فناوری توسعه‌یافته توسط Tokyo Calculating Machine Works در شیناگاوا، توکیو استفاده کردند که در سال 1962 معرفی شد. این دستگاه‌ها به‌خاطر برخورداری از سرعت و دقت بالا، خیلی زود بازار را در دست گرفتند.
در سال 1981 شمارشگرهای اصطکاکی کامپیوتری به شکل دستگاه REI High-Speed معرفی شدند. این دستگاه سرعت شمارش را به 72000 در ساعت رساند و نیاز به مرتب‌سازی و شمارش دستی را به طور کامل از بین برد. همچنین این دستگاه می‌توانست اسکناس‌ها را بر اساس ارزش آنها مرتب کند و اسکناس‌های تقلبی یا آسیب‌دیده را حذف نماید. بسیاری از این ویژگی‌ها در دستگاه پول شمار امروزی هم وجود دارند. برخی از آنها می‌توانند ویژگی‌های امنیتی یک اسکناس (مانند جوهر مغناطیسی، جوهر فرابنفش، نوار مغناطیسی، تراکم و غیره) را برای شناسایی اسکناس‌های تقلبی و آسیب‌دیده شناسایی کنند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی