درباره اسکناس‌ پلیمری چه می‌دانید؟

پول چیزی نیست مگر واسطه‌ای برای تبادل‌های مالی و کالایی بین انسان‌ها! قرن‌ها از مسکوکات فلزی برای این کار استفاده می‌شد و بعد جای آن را پول‌های کاغذی گرفتند. اما امروزه، از یک ماده جدیدتر برای چاپ پول استفاده می‌شود: پلیمر! در این مقاله از اسکناس پلیمری خواهیم گفت.

جدیدترین تکنولوژی در ساخت اسکناس‌های رایج امروزی، استفاده از پلیمر است. البته فکر نکنید استفاده از پلیمر برای چاپ پول، کار امروز و دیروز است. کشور استرالیا برای چندین دهه و کشورهای دیگری مانند نیوزیلند، کانادا و رومانی، سال‌هاست که از پلیمرها برای تولید اسکناس‌های کاغذی استفاده می‌کنند. امروزه بیش از 30 کشور دنیا، از این ماده جدید برای تولید پول استفاده می‌کنند. پول‌هایی که با استفاده از پلیمر همراه با ویژگی‌های امنیتی پیچیده ساخته می‌شوند، در حال حاضر، امن‌ترین نوع پول فیزیکی در جهان به شمار می‌روند.

چرا پلیمر؟

دلیل اصلی استفاده از پلیمر برای تولید پول، امنیت است. پول‌های پلیمری، دوام بالا و بهداشت بیشتری دارند و به‌راحتی قابل جعل‌ کردن نیستند. باتوجه به قابلیت ضدجعل بودن بالای اسکناس پلیمری، نیاز به تعداد دفعات چاپ در سال کمتر خواهد بود. هزینه چاپ این نوع پول، تقریباً دو برابر پول‌های کاغذی است. اما به‌واسطه دوام بسیار بالاتر، این هزینه در درازمدت جبران می‌شود.

اسکناس پلیمری چگونه ساخته می‌شود؟

تقریباً همه اسکناس‌های پلیمری از ترکیبات BOPP یا پلی پروپیلین دومحوره ساخته می‌شوند. شروع فرآیند تبدیل مواد پلیمری به پول، با ذوب پِلِت‌ها BOPP است. سپس این مواد به شکل یک “حباب” نرم، نازک و بلند کشیده می‌شوند. این حباب، از پایین خنک می‌شود و سپس آن را به شکل رول جمع می‌کنند. در این حالت، یک فیلم نازک ترموپلاستیک شفاف به‌دست می‌آید. در زمان رول شدن، با استفاده از یک دستگاه سنجش ضخامت مادون قرمز، مناسب بودن ضخامت ورق‌های پلیمری سنجیده می‌شود. حالا، این رول‌ها وارد پروسه چاپ طرح اسکناس شده و با افزودن ویژگی‌های امنیتی ضدجعل می‌شوند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی