مقایسه سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار

هر شرکت بزرگ یا کوچکی که با پول نقد زیاد سروکار دارد، به یک دستگاه پول شمار نیاز خواهد داشت. بانک‌ها، صرافی‌ها، سوپرمارکت‌ها، مغازه‌ها و حتی شرکت‌های مختلف نیاز دارند برای تسهیل امور مالی خود از این دستگاه‌ها استفاده کنند. سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. به همین علت، لازم است قبل از خرید این دستگاه همه این عوامل مورد بررسی قرار بگیرند.

عوامل تاثیرگذار بر سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار

همان‌طور که گفته شد، برای مقایسه سرعت شمارش پول در دستگاه‌های پول شمار باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. برخی از این عوامل به شرح زیر هستند:

نوع دستگاه پول شمار

دستگاه‌های پول شمار در انواع مختلفی تولید می‌شوند. بنابراین یکی از فاکتورهای موثر بر سرعت شمارش پول، نوع دستگاه است. چند نوع دستگاه پول شمار در ادامه معرفی شده‌اند.

دستگاه پول شمار رومیزی

به قاطعیت می‌توان گفت دستگاه پول شمار رومیزی در بیشتر بانک‌ها و روی میز بیشتر کارمندان بانک دیده می‌شود. دستگاه پول شمار رومیزی به دلیل جابجایی آسان و حجم کمتر، استفاده بیشتری در اماکن مختلف دارد. روی این دستگاه‌ها پوشیده نیست و شمارش اسکناس در آنها به صورت باز انجام می‌شود.

در این نوع از دستگاه پول شمار، از چرخاننده غلطکی استفاده شده است. به همین علت، عمر مفیده این نوع دستگاه‌ها نسبت به سایر دستگاه‌های پول شمار، بیشتر برآورد می‌شود.

سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار رومیزی به قدرت موتور آنها بستگی دارد‌. بنابراین هر چقدر قدرت موتور دستگاه بالاتر باشد، سرعت شمارش اسکناس در آن هم بیشتر می‌شود. معمولا دستگاه‌های پول شمار رومیزی به سنسور تشخیص پول تقلبی هم مجهز هستند. همین امر باعث استقبال بیشتر کاربران از این دستگاه‌ها شده است.

دستگاه پول شمار ایستاده

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های پول شمار، نوع ایستاده است که قیمت آن نسبت به دستگاه‌های معمولی، بیشتر است. در این نوع دستگاه‌ها، فرآیند شمارش پول به صورت بسته انجام می‌شود. بدین معنی که با قرار گرفتن اسکناس‌ها در محفظه مخصوص، درپوش کشویی یا پلاستیکی بسته می‌شود. این ویژگی چندین مزیت به همراه دارد: مزیت اول این است که به هنگام شمارش پول، گردوغباری در فضا منتشر نمی‌شود. از طرفی هم درپوش موجود، از ورود اشیا خارجی که می‌توانند روند شمارش را مختل کنند، جلوگیری می‌کند. صدای شمارش پول در دستگاه‌های ایستاده که دارای درپوش هستند، به شدت کم و عمر آنها به دلیل عدم امکان ورود گرد و غبار، بیشتر است.

دستگاه‌های پول شمار ایستاده دارای عیب‌یاب خودکار، حسگر تشخیص اسکناس تقلبی و سرعت‌های مختلف برای شمارش پول هستند. بنابراین سرعت شمارش دستگاه ‌های پول شمار ایستاده می‌تواند به انتخاب کاربر تغییر کند و تنظیم شود. این امر می‌تواند یکی دیگر از مزایای استفاده از این نوع دستگاه‌ها باشد.

دستگاه پول شمار انگشتی

پول شمار انگشتی یکی از پیشرفته‌ترین انواع دستگاه‌های پول شمار محسوب می‌شود. برای استفاده از این دستگاه پول شمار، کاربر آن را مانند انگشتر روی انگشت خود قرار می‌دهد. سپس با حرکت دادن دسته اسکناس از قسمت کناری، دستگاه با استفاده از تکنولوژی مادون قرمز اسکناس‌ها را شمارش می‌کند. سرعت شمارش دستگاه‌های انگشتی به سرعت کاربر بستگی دارد!

دستگاه‌های پول شمار تسمه‌ای و غلطکی

در تقسیم بندی دیگری، دستگاه‌های پول‌ شمار در دو نوع تسمه‌ای و غلطکی تولید می‌شوند.‌ در دستگاه‌های پول شمار تسمه‌ای هنگامی که تسمه پاره یا مشکلی برای آن ایجاد شود، استفاده از پول شمار دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود. اما برای دستگاه‌های پول شمار غلطکی این مشکل به وجود نمی‌آید.

در صورت مراقبت و نگهداری صحیح از غلطک‌ها و روغن کاری آنها، دستگاه مورد نظر می‌تواند تا مدت‌های طولانی بدون ایجاد خطا اسکناس‌ها را شمارش کند. در نتیجه می‌توان گفت سرعت شمارش دستگاه‌های اسکناس شمار غلطکی نسبت به دستگاه‌های تسمه‌ای بیشتر است و کارایی بهتری دارند.

سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار
شمارش تعداد برگ در دقیقه

یکی دیگر از عواملی که بر سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار تاثیر می‌گذارد، تعداد اسکناس‌هایی است که در دقیقه شمارش می‌کنند. هرچقدر دستگاه در دقیقه بتواند تعداد بیشتری اسکناس بشمارد، هم سرعت شمارش بیشتر می‌شود و هم میزان خطا کاهش پیدا می‌کند.

کیفیت دستگاه پول شمار

دستگاه پول شمار برای اینکه بتواند اسکناس‌ها را با سرعت و دقت بالا بشمرد، باید از کیفیت ساخت خوبی برخوردار باشد. دستگاهی که سریعا خراب یا مختل شود، نمی‌تواند به عنوان گزینه قابل اعتمادی برای شمارش اسکناس مورد استفاده قرار گیرد. برخی از دستگاه‌های پول شمار ارزان ممکن است اسکناس‌ها را با سرعت مورد قبول شمارش کنند؛ ولی درصد خطا در آن‌ها هم می‌تواند به همان میزان بالا باشد.

تکنولوژی ساخت دستگاه پول شمار

تکنولوژی به کار گرفته شده برای ساخت دستگاه‌های پول شمار، روی سرعت شمارش اسکناس تاثیر می‌گذارد. یک دستگاه پول شمار باید از جدیدترین فناوری‌ها ساخته شده باشد تا دقت شمارش را به حداکثر برساند. دستگاه‌هایی که علاوه بر سرعت شمارش بالا دارای حسگرهای تشخیص اسکناس تقلبی یا سنسور تشخیص ارزش اسکناس هستند، گزینه ایده‌آل‌تر و قابل اطمینان‌تری محسوب می‌شوند.

ظرفیت هاپر دستگاه پول شمار

هاپر درواقع همان قسمتی است که اسکناس‌ها در آن قرار می‌گیرند. هرچقدر هاپر بتواند اسکناس‌های بیشتری را در خود نگه دارد، قطعا سرعت شمارش دستگاه هم بیشتر می‌شود. بدین ترتیب، نیاز نیست کاربر شمارش پول را در چندین مرحله انجام دهد.

عواملی که سرعت شمارش پول را کند می‌کنند

در بحث سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار نه تنها باید به عواملی که سرعت را بیشتر می‌کنند، بلکه باید به فاکتورهایی که باعث کند شدن سرعت شمارش می‌‌شوند هم دقت شود. در اینجا چند مورد را بررسی می‌کنیم:

– اسکناس‌های مورد شمارش وقتی چسبیده، پاره، خراب یا چروکیده باشند یا درست چیده نشده باشند، باعث کند شدن سرعت شمارش دستگاه‌های اسکناس شمار می‌شوند. بهتر است پول‌های این چنینی در دستگاه اسکناس شمار قرار نگیرند.

– دستگاه‌های پول شمار دارای حسگرهای خاصی هستند که باید مدام تمیز باشند. گردوخاک می‌تواند روی مکانیزم حسگرها تاثیر منفی بگذارد و سرعت شمارش را کند و مختل کند.

– قرار دادن اسکناس بیشتر از ظرفیت هاپر هم موجب مختل شدن سرعت شمارش می‌شود.

چرا سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار مهم است؟

سرعت شمارش اسکناس به چندین دلیل برای کسب‌وکارهای مختلف اهمیت دارد که در ادامه، شرح داده شده‌اند:

صرفه‌جویی در زمان

در بیشتر کسب‌وکارها مثل بانک‌ها و صرافی‌ها، زمان و سرعت عمل از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اسکناس‌ها باید به موقع شمرده شوند تا حسابرسی‌ها به صورت دقیق در انتهای هر روز کاری به دست مدیریت برسند. سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار باید طوری باشد که زمان را برای کاربران هدر ندهد.

افزایش دقت

شمارش اسکناس‌ها با کمک دستگاه پول شمار نسبت به روش دستی، هم سریع‌تر و هم دقیق‌تر است. وقتی اسکناس‌ها با سرعت بالا توسط دستگاه شمرده می‌شوند، احتمال خطای انسانی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

بهره‌وری بیشتر

سرعت بالای شمارش اسکناس، به کسب‌‌وکارها اجازه می‌دهد بهره‌وری خود را افزایش دهند. زمانی که پول‌ها به سرعت شمارش می‌شوند، کارمندان می‌توانند وقت بیشتری را صرف وظایف دیگر، مانند خدمات به مشتریان یا مدیریت مالی و موجودی کنند‌.

جلب اعتماد مشتریان

سرعت شمارش پول در کسب‌وکارهایی که با اسکناس‌های نقدی سروکار دارند، می‌تواند به افزایش اعتماد مشتریان کمک کند. مشتریان در نهایت می‌خواهند تجربه خرید سریع و بی‌درنگی داشته باشند. وقتی سرعت شمارش پول بالا باشد، مشتریان خرید سریع‌تر و با سهولت بیشتری خواهند داشت.

چرا سرعت شمارش دستگاه ‌های پول شمار مهم است؟
جمع‌بندی

سرعت شمارش دستگاه‌ های پول شمار یکی از موارد حائز اهمیت هنگام خرید چنین دستگاه‌هایی است. عواملی که بر سرعت شمارش تاثیر می‌گذارند، شامل نوع دستگاه، کیفیت، ظرفیت هاپر، تکنولوژی ساخت و غیره هستند. دستگاه موردنظر باید از فروشگاه‌های معتبر خریداری شود و کیفیت بالایی داشته باشد. هرچقدر سرعت شمارش اسکناس بالاتر باشد، در زمان بیشتر صرفه‌جویی می‌شود، دقت بالاتر می‌رود و اعتماد مشتریان هم افزایش پیدا می‌کند. البته برای افزایش سرعت و کارایی دستگاه، بهتر است به صورت مداوم نظافت و نگهداری شود.

carnation

teksetra

ribaostore

sy

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی