ویژگی های امنیتی تراول 50 هزار تومانی

تراول 50 هزار تومانی جدید دارای طرح بارگاه امام رضا در قسمت روی تراول و طرح کوه دماوند در پشت آن می‌باشد. اندازه این اسکناس 156 در 71 میلی‌متر است و برای اولین‌بار در اسفند 1399 میان بانک‌ها توزیع گردید. در ادامه جزئیات و ویژگی های امنیتی تراول 50 هزار تومانی مورد بررسی قرار گرفته شده است.

ویژگی های امنیتی تراول 50 هزارتومانی سری جدید

اسکناس 50 هزار تومانی سری جدید دارای مشخصات و ویژگی‌های امنیتی منحصربه‌فرد خود می‌باشد که برخی از آنها به شرح زیر است.

1- واترمارک و الکترو تایپ

تصویر سه‌بعدی پرنده‌ای با عدد 50 در بال راستش که در خمیر کاغذ جاسازی شده است. هنگامی که این تراول در نور نگه داشته می‌شود، عدد 50 به وضوح قابل‌مشاهده می‌باشد.

2- نخ امنیتی پنجره‌ای با رنگ متغیر

در ایران چک 500000 ریالی یک نخ امنیتی در الگوی جایگزین تعبیه شده است. رنگ آن هنگام کج شدن از طلایی به سبز تغییر می‌کند. این نخ امنیتی همچنین دارای نقشه ایران و ریز متن “I.R.IRAN” است.

3- تصویر مکمل

هنگامی که این تراول را جلوی نور نگه می‌دارید، برخی از قسمت‌های عدد 50 در جلو قابل‌مشاهده می‌باشد که کاملا با بقیه قسمت‌های پشت ترکیب می‌شود.

4- ریز حروف (چاپ میکرو)

چاپ میکرو متنی بسیار کوچک اما کاملا مشخص است که معمولا به ذره بین نیاز دارد. عبارت «ایران چک» به‌صورت متوالی در گوشه سمت چپ پایین به‌صورت میکرو چاپ شده است. چاپ میکرو تنها با دستگاه‌های چاپ با امنیت بالا امکان‌پذیر می‌باشد.

5- چاپ برجسته

این یک نوع چاپ لمسی و با نوک انگشتان قابل‌لمس است که از ویژگی های امنیتی تراول 50 هزار تومانی به شمار می‌آید. تصویر حرم مطهر امام رضا (ع)، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به زبان فارسی و ارزش اسمی ایران چک به این صورت چاپ شده است.

6- جوهر متغیر رنگی مغناطیسی

عدد “50” در پشت ایران چک با استفاده از جوهر مغناطیسی با امنیت بالا چاپ شده است که در صورت کج شدن رنگ آن از طلایی به سبز تغییر می‌کند.

7- نوار درخشان

در قسمت پشتی ایران چک با نوار عرضی از جوهر درخشان استفاده شده که با تغییر زاویه ایران چک قابل‌مشاهده خواهد بود.

8- طراحی خطی 3 بعدی (مدالین)

از دیگر ویژگی های امنیتی تراول 50 هزار تومانی طراحی مدالین است. این ویژگی طراحی خاصی از چاپ امنیتی است که در آن تصویر به‌صورت سه‌بعدی ظاهر می‌شود.

9- الیاف فلورسنت نامرئی

الیاف بسیار ریز در کاغذ ایران چک تعبیه شده است که در زیر نور فرابنفش به رنگ‌های آبی، قرمز، سبز و زرد نمایان می‌شود.

10- شماره سریال

یک شماره سریال منحصربه‌فرد توسط جوهر فلورسنت قرمز و سبز در این تراول چاپ شده که در زیر نور UV به رنگ طلایی و سبز تغییر می‌کند.

11- چاپ با جوهر فلورسنت

در این تراول ‌بخش‌هایی از حرم مطهر امام رضا با جوهر فلورسنت چاپ شده است که در زیر نور فرابنفش به رنگ طلایی بازتابنده در می‌آید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی