ویژگی‌های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به‌تازگی تراول‌های 200 هزار تومانی را روانه بازار کرده است. این ایران چک‌های جدید، با طرح رنگ آبی و سد کارون وارد چرخه اقتصادی و مالی شده‌اند. این تراول‌های 200 هزار تومانی جدید، از 10 ویژگی امنیتی بهره می‌گیرند. از ویژگی‌ های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی جدید می‌توان به نخ امنیتی پنهان، نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک، چاپ برجسته، واترمارک، تصویر مکمل، مرکب حرارتی، شماره سریال، چاپ با مرکب فلورسنت، ریزنوشته (میکروپرینت) و طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین) اشاره کرد.

اطلاعات کامل درباره ایران چک‌های 200 هزار تومانی

بانک مرکزی برای اولین بار، تراول‌های 200 هزار تومانی را چاپ و وارد چرخه مالی بازار کرد. قبل از این، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تراول‌های 50 و 100 هزار تومانی را همراه با چند طرح مختلف چاپ و وارد بازار کرده بود. این ایران چک جدید، در تاریخ 20 اسفند 1401 انتشار پیدا کرد و دلیل به تعویق افتادن آن، اشباع ایران چک‌های 50 و 100 هزار تومانی و نیاز بازار بود. ابعاد ایران چک 200 هزار تومانی، 160 در 75 میلی‌متر است.

ویژگی‌ های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی

ویژگی‌ های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی، 10 مورد است که برخی از آن‌ها با چشم غیرمسلح قابل‌تشخیص هستند. توضیح کامل این ویژگی ‌های امنیتی ایران چک جدید، به‌شرح زیر است:

نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک

از جمله ویژگی ‌هایی که در تمامی کاغذ‌های ایران چک یافت می‌شود، نخ امنیتی پنجره‌ای هولوگرافیک است. این نخ، به‌گونه‌ای در این تراول تعبیه شده که برخی از قسمت‌های آن مشخص بوده و بخش‌های دیگر داخل کاغذ آن قرار گرفته است. نوع این نخ، به‌طوری است که اگر در مقابل نور قرار گیرد و زاویه تراول تغییر کند، به‌صورت 7 رنگ قابل‌مشاهده شود. همچنین روی این نخ، عدد 2 میلیون ریال به‌صورت لاتین نوشته شده است.

نخ امنیتی پنهان

نخ امنیتی پنهان، از جنس پلی‌استر فلورسنتی بوده و تحت نور ماورابنفش، به‌رنگ‌های سبز، قرمز و آبی تغییر پیدا می‌کند.

ویژگی ‌های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی2چاپ برجسته

یکی دیگر از ویژگی ‌های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی، چاپ برجسته است. در تصویر اصلی روی ایران چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی آن به‌صورت برجسته درج و چاپ شده است. همچنین این ویژگی امنیتی، به‌سادگی با انگشتان دست قابل‌تشخیص و لمس می‌باشد.

واترمارک

یک مشخصه به‌صورت مخفی در خمیره کاغذ این تراول به‌عنوان واترمارک قرار گرفته است. همچنین اگر کسی از این ویژگی مهم اطلاع داشته باشد، می‌تواند به‌سادگی تفاوت میان ایران چک اصل و تقلبی را متوجه شود. واترمارک در ایران چک 200 هزارتومانی، تصویر سه‌بعدی از پرتره فردوسی را نشان داده و افراد می‌توانند آن را به‌راحتی در مقابل نور مشاهده کنند. این ویژگی، در تراول‌های تقلبی وجود ندارد. اگر افراد متقلب بخواهند آن را روی چک‌های تقلبی خودشان ایجاد کنند، باید با استفاده چاپ انجام بدهند که به‌صورت واضح قابل‌تشخیص است. همچنین، واترمارکی که توسط متقلبان ایجاد می‌شود، هیچگاه در مقابل نور از 2 طرف قابل‌مشاهده نیست.

تصویر مکمل

از ویژگی ‌های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی که توسط افراد قابل‌تشخیص است، می‌توان به تصویر مکمل یا چاپ سیترو اشاره کرد. این ویژگی، روی اسکناس‌های 2 و 5 هزارتومانی نیز ایجاد شده است. این طرح مکمل، به‌شکلی است که بخشی از 2 میلیون ریال روی تراول و بخش دیگر در پشت آن شکل گرفته است. با قرار دادن ایران چک در مقابل نور، این طرح به‌صورت کامل قابل‌مشاهده می‌شود. امکان هم‌پوشانی طرح‌های رو و پشت، در موارد تقلبی تراول‌های 200 هزار تومانی ممکن نیست و نمی‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند. به همین دلیل، افراد می‌توانند با چک کردن مکمل از اصالت تراول اطمینان حاصل کنند.

ویژگی ‌های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی3مرکب حرارتی

روی تراول 200 هزار تومانی، لوگوی بانک مرکزی با استفاده از مرکب حرارتی (مرکب ترمو) چاپ شده است. مرکب حرارتی این قابلیت را دارد که با دریافت گرمای دست ناپدید شوند. با این وجود، بعد از کنار رفتن انگشت و رسیدن به دمای محیط، مجددا به حالت اول خود باز می‌گردد. مشخص است که در تراول‌های تقلبی، ایجاد این نوع قابلیت امنیتی امکان‌پذیر نیست.

شماره سریال

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از 2 نوع شماره‌گذاری برای تمامی تراول‌ها استفاده کرده است. این نوع شماره‌گذاری، به‌عنوان شماره سریال ایران چک در نظر گرفته شده و 2 رقم راست آن به‌عنوان چک دیجیت حساب می‌شود. شماره سریال و پیش‌سریال این تراول، با یک الگوریتم خاص به‌هم مربوط می‌شوند. همچنین، این سریال با اعداد ثابتی افزایش پیدا می‌کند. به‌عبارت دیگر، با ثبت تمام سریال‌ها و پیش‌سریال‌ها در سیستم اصلی بانک مرکزی، می‌توان از اصالت آن تراول اطمینان حاصل کرد.

چاپ با مرکب فلورسنت

این مورد از ویژگی‌ های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی برخلاف سایر ویژگی‌های اشاره‌شده، به‌سادگی توسط افراد قابل‌تشخیص نیست. بانک مرکزی با استفاده از این مرکب، بخش‌هایی از زمینه این ایران چک را طوری تعبیه کرده که فقط با لامپ‌های خاص uv قابل‌مشاهده هستند. این مرکب، تحت تابش نور فرابنفش، بازتاب شدیدی پیدا کرده و به‌رنگ سبز فسفری نمایان می‌شود.

ریزنوشته (میکرو پرینت)

افراد می‌توانند این ریزنوشته‌ها را با استفاده از ذره‌بین با قابلیت بزرگ‌نمایی 5 برابر مشاهده کنند. این ریزنوشته‌ها بسیار کوچک بوده و به‌صورت خط‌هایی در قسمت‌های پایینی و بالایی این تراول قرار دارند. همچنین، در صورت اسکن شدن نیز به‌صورت خط نمایش داده می‌شوند و تنها راه چاپ آن‌ها، استفاده از دستگاه‌های چاپ امنیتی است.

ویژگی ‌های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی4طراحی خطی سه‌بعدی (مدالین)

از ویژگی‌ های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی، می‌توان به طراحی سه‌بعدی اشاره کرد. طراحی این نوع خط‌ها روی این ایران چک با استفاده از نرم‌افزار‌های امنیتی انجام می‌شود. در طراحی این نوع خطوط، از خط‌های فوق‌العاده نازک در حد 1/0 میلی‌متر استفاده می‌شود. در این نوع طراحی، نقوش به‌صورت برجسته رویت می‌شوند. همچنین، در طراحی تراول‌های 200 هزارتومانی تقلبی، این خطوط به‌صورت نقطه‌ای دیده می‌شود.

جمع‌بندی

ویژگی‌ های امنیتی چک پول 200 هزار تومانی بسیار زیاد بوده و دارای امنیت مطلوبی است. این تراول، به‌رنگ آبی و در ابعاد 160 در 75 میلی‌متر طراحی و چاپ شده است. همچنین روی این تراول، تصویری از سد کارون و پرتره فردوسی وجود دارد. عدم وجود هرگونه از ویژگی‌های امنیتی ذکرشده در تراول 200 هزارتومانی، به‌معنای تقلبی بودن آن است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نماد اعتماد الکترونیکی